www.czechjetteam.com
FlightSim.CZ
www.letecke-muzeum.cz/
 
 

 

 


Na této stránce je něco k historii a současnosti programu Microsoft Flight Simulator a pak se dozvíte, jaké možnosti má ten, kdo si bude chtít doma zalétat s L-39...

 

Něco málo o Flight Simulatoru

Něco málo o Flight Simulatoru

Když už si má správný fanda do letectví na počítači zahrát - věřím tomu, že než po nějaké krvavé střílečce, kde platí - zastřel vše, co se pohne - nebo nějaké strategii se stovkami všelijakých příšer sáhne raději po kvalitním leteckém simulátoru.

Ať už máme na společnost Microsoft a její produkty jakýkoli názor - její Flight Simulator (MSFS) nemá mezi civilními leteckými simulátory v současné době (2009) konkurenci. Pryč jsou doby, kdy se v roce 2001 na pomyslném vrcholu mihl letecký simulátor FLY! II od firmy Terminal Reality.

Microsoft šel ve své otevřenosti mnohem dále, než u něj bývá zvykem u operačních systémů a kancelářského SW a tak je možné poměrně jednoduše program doplňovat a rozšiřovat. Na Internetu je dnes pro Flight Simulator volně ke stažení snad každé letadlo, které kdy létalo, spousta panelů do letadel, různé repainty (nová barevná schemata nebo kamufláže), nespočet letišť, krajin a dalších souborů, které např. navodí reálný letový provoz na konkrétním letišti.... je toho opravdu spousta.


Jakýmsi vrcholem létání na počítačových simulátorech jsou "virtuální aerolinie". Jde o sdružení "pilotů", kteří se snaží přiblížit hru co nejvíce reálnému létání. Přes Internet létají podle letových plánů, jejich lety řídí virtuální pracoviště řízení letového provozu, piloti komunikují stejně jako běžná dopravní letadla, jednotlivá letadla se na letišti - případně i ve vzduchu v sousedních letových hladinách vidí...

Microsoft Flight Simulator má velice dobře propracovaný "multiplayer" režim, který létání buď v malé domácí síti, nebo na Internetu umožňuje.


Linky na nejznámější servery, věnující se Microsoft Flight Simulatoru jsou uvedeny v sekci "ODKAZY".

Program prošel poměrně značným vývojem od verze FS4, která se vešla na disketu, (pro zajímavost je k dispozici v sekci "DOWNLOAD") přes FS95, FS98, FS2000, FS2002, FS2004 - až po zatím poslední verzi - FSX, která - jak už je v posledních verzích zvykem - dostupná ve variantě "Standard" a "DeLuxe".


 

Není cílem popisovat zde všechny možnosti Flight Simulatoru - zájemce odkazuji na stránku Microsoftu, kde lze nalézt poměrně podrobné informace k poslední verzi: "Microsoft Flight Simulator X".

 

Pro ty, kdo chtějí využít všech výhod Flight Simulatoru a při létání si rádi zastřílí a zabojují má Microsoft bojovou verzi - Combat Flight Simulator (CFS) nyní ve verzi 3. Děj a prostředí je zasazeno do II. světové války, ale v programu fungují i letadla určená pro Microsoft Flight Simulator, takže je možné létat zde takřka s čímkoli.

Další informace jsou na webu Microsoftu: "Combat Flight Simulator 3".

 

 

Tolik úvodem a pojďme se podívat, jaké má možnosti ten, kdo si chce v Microsoft Flight Simulatoru zalétat s L-39.

 

Nahoru

CVA Design

Zkratka CVA Design znamená "Czech Virtual Aviation Design" - je to skupina nadšenců, kteří se specializují na vytváření českých a slovenských letadel a scenérií a provozují také svoje www stránky.

Myslím, že téhle partě rozhodně patří dík za velký kus práce, který udělala pro popularizaci létání na Flight Simulatoru u nás.

CVA Design - zleva: Jirka Masník, Vláďa Stoje, Tibor Stilz, Milan Lisner

Nahoru

 

Aero L-39C od CVA Design

Autorem letounu jsou Milan Lisner a Jiří Masník.

Model letounu vychází z předchozí verze pro FS98. Letadlo pro FS2000 je komplet animované, má 16ti bitové textury a 3D virtuální kokpit s odlesky na skle.

Hlavní novinky oproti minulé verzi pro FS98:
- nový 2D panel (s horním a dolním pohledem, přístroje v metrech a km/h),
- přepracovaná letová dynamika.

 

Albatros je ke stažení je ve dvou barevných provedeních:

letoun v kamufláži "Tygří letky" českého letectva
letoun slovenské akrobatické skupiny"Biele Albatrosy"

(Obrázky převzaty z webu CVA Design)

 

Model letounu L-39 od CVA v obou variantách si lze stáhnout v sekci "DOWNLOAD".

Vynikajícím způsobem je v HTML formátu zpracována dokumentace k L-39 od CVA.

 

L-39 od CVA má několik nesouladů s reálným letounem:

  • panel radia a ladění ADF,
  • ovladač podvozku,
  • indikace polohy vztlakových klapek,
  • indikace podélného vyvážení vedle levého havarijního tabla není správná,
  • panel plynové páky neodpovídá realitě,
  • realitě neodpovídá horní řada přepínačů na středním stolku,
  • chybí některé přístroje - např. ukazatel kabinové výšky, ukazatel vibrací....
  • skutečnosti neodpovídá zobrazení oblouků kabiny - jak čelního štítku, tak ani oblouku překrytu kabiny

Model letounu a jeho textury jsou naopak zpracovány velice kvalitně.

Nevýhodou je rozdělení palubní desky mezi dvé obrazovky. Sice to více odpovídá reálnému pohledu, ale např. při přistání je problém současně sledovat ukazatel RSBN a pohledem ven letiště.

Realita letu - tu mohu srovnávat pouze s chováním trenažéru TL-39 - ale řekl bych, že
L-39 od CVA létá velice dobře a v porovnání s jinými vojenskými letadly, které jsem vyzkoušel se opravdu se chová jako "hodné" - cvičné letadlo.  

klikni pro zvětšení
 
klikni pro zvětšení
Pohled do kabiny L-39 od CVA Design - rozdělená palubní deska

Přistání na dráhu 28 letiště Aero Vodochody (LKVO)

 Nahoru

 

 

Captain Sim

Na rozdíl od volného společenství našich leteckých fandů říkajících si CVA Design je Captain Sim firma se vším všudy. Podle jejich www_stránek jde o cca 20 lidí působících v Kanadě, Rusku a Ukrajině. Je to tým profesionálních programátorů, výzkumných pracovníků z letectví, obchodníků a především bývalých ruských a ukrajinských vojenských pilotů. Vedoucí projektu - Alex Pogensky je Ukrajinec s praktickými zkušenostmi pilota letounu L-39 a znalostí létání na TL-39.

 

Captain Sim začali fungovat v roce 1998, kdy uvolnili pro bezplatné používání panel pro Tu-134 a v roce 1999 ještě stále bezplatný letoun An-24. V obou případech se jednalo o velice precizní zpracování s vysokým stupněm reality.

V současné době (září 2005) firma nabízí celou řadu vojenských i civilních letounů pro Microsoft Flight simulator a společným znakem všech je naprosto vyjímečná kvalita, o níž svědčí i spousta ocenění, které se těmto produktům dostalo.

TLK-39 z roku 2001 je první doplněk pro MSFS, který firma nabízí jako placený SW. Cílem Captain Sim bylo vytvořit maximálně realistický simulátor tohoto letounu pro MSFS 2000 - 2002 nebo Combat Flight Simulator.

 

Aero L-39ZA od Captain Sim

Co vlastně kupujeme

Původně byl L-39 uveden na trh pod označením TLK-39, dnes se tentýž produkt nabízí pod názvem „Combat Jet Trainer“.

Po vybalení určitě zaujme německo-anglický 68 stránkový manuál, který obsahuje informace k instalaci produktu, základní údaje o letounu L-39, checklisty a pilotní postupy.

Většina informací je k dispozici i v elektronické podobě na CD. Dále jsou zde letecké mapy ukrajinské základny Konotop a výčet objektů nebo strojů, které se zde používají. Pro uživatele CFS2 je tu popis všech 21 misí.

Velice kvalitně je na CD zpracován interaktivní manuál kokpitu s detailním popisem všech ovladačů a přístrojů v kabině.

 

Instalace produktu je velice jednoduchá - pro každou verzi MSFS 2000, MSFS 2002 i CFS je určen samostatný instalační soubor.

 

Jdeme k letadlu…

Model letadla je ve verzi L-39ZA a tak si v CFS můžeme skvěle zastřílet. Letoun má plně animované veškeré pohyblivé součásti (kormidla, křidélka, klapky, brzdící štíty, podvozek včetně krytů a dokonce i červenobílé mechanické ukazatele polohy podvozku – tzv. policajty).

Letoun je dodáván ve dvou barevných provedeních:

 
ruská a ukrajinská - klasická zelenohnědá
kamufláž s vojenským číslem „31“
 
imaginární „agresor US NAVY“
v šedomodré kamufláži

 

Textury povrchu letounu jsou velice kvalitní - i když na některých místech modelu není vyhlazení obrysu úplně dokonalé – v době svého vzniku (2001) se jednalo o skvělý model a ještě i dnes (2005), pokud ho budeme provozovat pod MSFS 2004 nebudeme zklamáni.

A nakonec – přece jen jsme při létání většinu času v kabině a vnější pohledy na letoun se používají víceméně pro zajímavost, nebo při "multiplayer" létání.

Takže - pojďme do kabiny...

 

Pilotní prostor TLK-39

TLK-39 nemá 3D kokpit – k dispozici je pouze 2D palubní deska a podstatná část obou pultů vedle pilota. Myslím, že těm, kdo si chtějí užít dokonalé simulace všech přístrojů to příliš vadit nebude – obzvlášť proto, že celá kabina je zpracována naprosto dokonale. Pro létání doporučuji minimální rozlišení 1024x768.

Všechny ovladače, seřizování přístrojů, nebo ladění frekvencí lze ovládat buď klávesovými zkratkami, nebo elegantně myší.

klikni pro zvětšení
 
klikni pro zvětšení
Realističtější to snad ani být nemůže...

Pro létání se používá základní pohled s výhledem dopředu zahrnující takřka celou palubní desku.
Po stisku pozičního kloboučku na joysticku směrem dolů je k dispozici i druhý pohled na kterém je celá palubní deska, panel spouštění motoru na levém bočním stolku a hlavní rozvaděč s blokem ladění radiokompasu RK-41 na pravém stolku.

V tomto pohledu lze myší ovládat přepínače na středním stolku.

Radiový panel lze pro pohodlné ladění zobrazit celý a ponechat ho u pravého okraje obrazovky. Pokud se zasune trochu dolů - pak nebrání ve výhledu a umožňuje pohodlné přelaďování frekvencí během letu.

 

 

 

 

 

 

 

A co zde neodpovídá skutečnému L-39?

  • umístění ohřevu pitotových trubic pod panelem ladění RK-41 a Jiskry na pravém stolku (L-39 má tato tlačítka na levém bočním stolku vedle požárního palivového kohoutu),

  • chybí zbrojní panel - vlevo nahoře vedle palubní desky - v místě akcelerometru,

  • v simulátoru nefunguje spouštění motoru za letu způsobem, který se používá u skutečného L-39.

 

Ozvučnění je velice kvalitní. Vypadá to, že zvuky byly zřejmě opravdu nahrány ve skutečném letadle. K realitě přispívají i zvuky při zatahování podvozku a pohybu klapek.

 

Scenérie

Základna Konotop

Přiložená scenérie základny Konotop a její bezprostřední okolí patří i v současné době stále ještě k tomu lepšímu, co lze mezi sceneriemi pro MSFS na Internetu najít.

Letiště obsahuje dynamickou scenérii s pohybem letounů L-39, Mig–21 a dalšími letouny a vrtulníky spolu s pohybem příslušné pozemní techniky.

 

 

 

 

 

Jak TLK-39 (Combat Jet Trainer) létá?

Skvěle – jak jinak...
V různých recenzích se lze dočíst srovnání, jak se letadlo chová v MSFS a jak v CFS. Ten, kdo létá s MSFS často a s různými letadly hned pozná, že L-39 od Captain Sim je stejně jako letoun od CVA "hodné"cvičné letadlo.

Chování obou letadel je v podstatě totožné - vždyť zcela určitě jsou do letového modelu vložena stejná data. Spousta dynamických parametrů chování letounu se dá ovlivnit v "Aircraft editoru" a určitě se při tom uplatnily zkušenosti pilotů od Captain Sim - na výsledku je to znát.

Pokud se chcete - alespoň v mezích, které nabízí MSFS - seznámit s létáním na L-39, tak si nemůžete zvolit lépe než L-39 od Captain Sim. Zatímco u běžných letounů pro MSFS např. motor nastartujete jednou universální kombinací kláves - stejnou pro všechna letadla - tak u L-39 můžete postupovat přesně tak, jako ve skutečném letadle:

    • zapnout ve správném pořadí všechny potřebné jističe na hlavním panelu,
    • plynovou páku přesunout do polohy "STOP",
    • stisknout tlačítko "T" (Turbo),
    • po rozsvícení žluté signálky "TURBO STARTER" na pravém tablu stisknout "E" (Engine),
    • posunout plynovou páku do polohy volnoběhu......

    • otáčky nabíhají stejně jako v letadle.... zážeh paliva... ustálení otáček....

Skvělou grafiku palubní desky doplňují fotorealisticky zpracované výhledy z kabiny všemi směry, dokonalé ozvučení, takže požitek z létání asi těžko může být lepší.



Díky Lukášovi Svobodovi máme možnost zalétat si s L-39ZA od CaptainSim v kamufláži, v jaké létají L-39ZA u českého letectva - k dispozici jsou repainty pro tři konkrétní L-39ZA (2344, 2415 a 2433).

Součástí archivu jsou také soubory s upravenými "gauges" - pilot už na sobě nemá ukrajinské maskáče, ale zelenou kombinézu a na koleně mapu letiště Vodochody...


Archiv o velikosti 9,7 MB si lze stáhnout v si lze stáhnout v sekci "DOWNLOAD"


 

Bohužel - firma Captain Sim v roce 2008 prodej addonu „Combat Jet Trainer" ukončila...

 

 Nahoru

 

 

 

Lotus Simulations

Vývojář Michael "Lotus" Johnson je pro FS komunitu známý jako autor projektu "Lotus Films" - filmů s tematikou Flight Simulatoru, vystavovaných na You Tube. L-39C pro FSX je jeho první samostatný velký projekt v oblasti addonů pro FS.

 

Lotus L-39C Albatros

Práce na vývoji L-39C trvaly 15 měsíců a na Internetu bylo možné průběžně sledovat obrázky z vývoje (http://lotus-films.blogspot.com/) - bylo jasné, že se rodí něco opravdu dobrého...:

Z vývoje Lotus L-39C pro FSX

 

...a takto vypadá výsledek - opravdu skvěle:

L-39C od Lotus Simulations - ruský letoun z centra VJAZMA


Lotus Simulations L-39 Albatros for FSX - propagační video

 

 

Po instalaci je k dispozici:

  • 9 dvoumístných variant (6 vojenských, 1 civilní),
  • 3 jednomístné varianty (2 vojenské, 1 civilní),
  • 1 "Reno Racing" varianta bez okrajových nádrží,
  • speciální skupinový model pro multiplayer.

 

Varianty L-39C od Lotus Simulations

 

 

L-39C od Lotus Simulations již nemá 2D palubní desku, ale pouze 3D vrtuální kokpit.

Stiskem klávesy "A" nebo "Shift+A" můžeme přeskakovat mezi přední a zadní kabinou - což je možnost, která u žádné předchozí L-39 pro MSFS nebyla.

 

 
 
 
Bez komentáře - k dokonalosti chybí opravdu málo...

 

Jak je z obrázků patrné, realističnost je velice vysoká - a to jak u modelu letounu, tak v provedení obou pilotních kabin.

 

Možná, že i díky té dokonalosti detailů zaujme pár věcí, které úplně přesné nejsou a je škoda, že nebyly dotaženy...:

  • výstupek horního okraje palubní desky nad umělým horizontem v reálu není,
  • páka nouzového odhozu přektytu má ve skutečnosti jiný tvar,
  • modrá barva místo správné zelené a jiné fonty u textů na světelných tablech,
  • světle šedá barva vnitřku kabiny místo typické šedozelené,
  • světle šedé okolí palubní desky (vlevo, nad ní a vpravo), včetně krytu hodin a akcelerometru má být černé,
  • světle šedé boční pulty a panel středního stolku jsou ve skutečnosti tmavě šedé,
  • páka brzdy na kniplu má být černá,
  • černý vysouvací protisvětelný kryt nad palubní deskou má být šedozelený,
  • šedivý panel indikace polohy podvozku je ve skutečnosti černý,
  • zjednodušený tvar středního stolku a dolního krytu kniplu,
  • na horní straně kniplu chybí černý štítek,
  • přepínač Bližná-Dálná je ve skutečnosti menší,

Nechci, aby výčet nepřesností zastínil celkový skvělý dojem z toho, jak je letoun proveden. Třeba realističnost nýtových řad je vynikající, i když deformace potahových plechů v okolí hlav nýtů je možná trochu přehnaná...

Velice realisticky jsou zobrazeny déšť a námraza, také osvětlení z reflektorů v okrajových nádržích, další silnou stránkou této novinky jsou zvuky - nejen motoru, ale i agregátů letounu, které jsou v činnosti.

 

Takže - sumasumárum - tenhle addon přebírá od CaptainSim zcela zaslouženě žezlo aktuálně nejlepší L-39 pro Microsoft Flight Simulator.

 

Ještě před zakoupením má každý zájemce možnost podrobně se s produktem seznámit.
Na webu Lotus_Simulations je ke stažení plný manuál a odkaz na You Tube, kde jsou celkem 3 výuková videa. Pro tvůrce repaintů je připraven balíček se třemi barevnými schematy a návodem.

Linky na tyto podklady jsou zde:

Manuál L-39C
Výuková videa
Paint kit
(ZIP soubor, 192 MB)

 

Lotus Simulations poměrně brzo vydal upgrady - od 20. listopadu 2009 je k dispozici verze 1.3, která přináší mimo oprav a vylepšení funkčnosti také 5 nových modelů letounu, většinou s oběma pilotními kabinami. Pro našince je určitě zajímavý letoun L-39C provozovaný v CLV Pardubice. Více nformací zde.

Změny se promítly i do manuálu, který nyní nese index "v. 1.3"

 

 

Co říci závěrem?

Klapky na 15° - plný plyn na 106% N1 - odbrzdit.... a užívejte si....

 

 Nahoru