Aero
L39 Albatros je dvoumístný cvičný proudový letoun z produkce Aero
Vodochody. Je určen k základnímu i rozšířenému výcviku pilotů.
|
Vývoj začal v roce 1964
ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze - Letňanech pod vedením
hlavního konstruktéra Ing. Jana Vlčka a vedoucím projekce ing. Karla Dlouhého.
Prototyp byl zalétán v listopadu
1968 a do současné doby bylo vyrobeno téměř 3000 kusů. Většina z nich stále
létá ve více než 30 zemích světa.
Tím se řadí mezi nejúspěšnější
výrobky našeho leteckého průmyslu.
Hlavním zákazníkem byl tehdejší
Sovětský svaz, kam bylo dodáno cca 2000 kusů. Albatros používají jako cvičný
letoun například i ruští kosmonauti.
Technický
popis:
L39 je celokovový dolnoplošník.
Sedadla jsou uspořádána za sebou.
Pohon obstarává dvouproudový
motor sovětské konstrukce AI-25L o tahu 19,9kN.
Piloti sedí na vystřelovacích
sedačkách VS-1BRI, které umožňují záchranu z nulové výšky až do výšky dostupu
a od rychlosti 150km/h. |
NAHORU |
Rozpětí: |
9,44 m |
31 ft. |
Délka: |
12,13 m |
39 ft. 8 in. |
Výška: |
4,7 m |
15 ft. 6 in. |
Nosná plocha: |
18,8 m2 |
202 sq. ft. |
Tah motoru: |
16,9kN |
3,792 lbs. |
Hmotnost prázdného letadla: |
3 455kg |
7,625 lbs. |
Hmotnost vzletová normální: |
4 370kg |
9,600 lbs. |
Hmotnost vzletová maximální: |
4 700kg |
10,362 lbs. |
Rychlost max. vodorovná
( H=5km) : |
750km/h |
405 kts |
Rychlost mezní přípustná
: |
910km/h |
491 kts |
Rychlost pro zvednutí př.
kola |
150-180 km/h |
80-97 kts |
Rychlost odlepení |
180-210 km/h |
97-113 kts |
Rychlost přistávací ( klapky
44° ): |
165 km/h |
89 kts |
Dostup: |
11 500m |
37,700 ft. |
Dolet: |
1000km |
540nm |
Doba letu: |
2,5h |
2,5h |
Délka rozjezdu ( beton ): |
480m |
1,570 ft. |
Délka dojezdu ( beton ): |
600m |
1,970 ft. |
NAHORU |
Aero
L39 Albatros pro FS 2000 nabízí animované pohyblivé
části: křidélka,výškovku, směrovku, 2 štěrbinové vztlakové klapky, brzdící
štíty a zatahovací podvozek. Textury využívají větší barevnou hloubku dostupnou
ve FS2000.
Pří pohledu zevnitř 3D kokpitu
si můžete všimnout odlesků na skle kabiny, ktere přispívají větší reálnosti.
Hlavní novinky verze 1.2
jsou nový 2D panel a přepracovaná letová dynamika.
Verze 1.2 má stejný 3D model
letadla jako 1. verze, který vychází z modelu pro FS98 ( byl vytvořen pomocí
programu Aircraft Factory 99 ). Proto tomu nemá tolik detailů, ale na druhou
stranu s ním zase dosáhnete dobré rychlosti zobrazování ( FPS )
Plány pro další verzi:
( Ta bude vytvořena pomocí
FS design Studia )
detailnější 3D virtuální kokpit
s pilotem
vymodelované podvozkové šachty,
tryska a nasávací otvory
něco podvěšeného pod závěsníky
- zvláště ve verzi ZA
|
|
NAHORU |
|
Tipy
pro létání ve Flight Simulátoru: |
Albatros je za letu dobře
ovladatelný, zvláště kolem podélné osy. Proto buďte jemnější při práci
s křidélky. Na modelu pro FS2000 fungují některé speciální letové vlastnosti:
-
automatické zasouvání klapek
- při 310km/h
-
automatické otevírání brzdících
štítů - při 0,78 Mach
Toto však funguje pouze za podmínky,
že je viditelný aspoň jeden z těchto 2D panelů:
Horní pohled, dolní pohled,
plyn a nebo pomocný virtuální
(
Shift+1, 2, 3 nebo 6 ) |
NAHORU |
Tipy
pro použití 2D panelu: |
Panel
v této verzi obsahuje přístroje převážně z ruských letadel a představuje
tak "východní" variantu.
Hlavní přístroje ukazují
hodnoty v metrech a km/h.
2D panel obsahuje:
Shift+1 ...
Hlavní panel - horní pohled
Shift+2 ...
Hlavní panel - dolní pohled
Shift+3 ...
Ovládání plynu, klapek a brzd. štítů
Shift+4 ...
Radio
Shift+5 ...
GPS
Shift+6 ...
Pomocný panel pro 3D kokpit *
* Protože v 3D kokpitu jsou
přístroje nefunkční ( je to jen textura ), je pro vás připraven pomocný
2D panel. Aktivujete ho klávesou Shift+6 a zobrazuje 4 hlavní
přístroje v dolních rozích.
Opětovným stiskem Shift+6
ho zase vypnete.
Můžete si případně zapnout
pomocné textové informace Shift+Z
.
!!
Důležitá poznámka: |
Abyste měli správný úhel
pohledu z 2D kokpitu , je potřeba před letem aktivovat aspoň jednou pohled
do boku, či nahoru - např. pomocí kláves 4,7,9,6,...na
numerické klávesnici. |
.
Doporučený
ZOOM pohledu ve 2D panelu: |
Pro reálnější výhled přes
2D panel doporučuji nastavit ZOOM pohledu na 0.5
,dosáhnete tak většího úhlu pohledu.
Můžete to udělat v menu
Views
> View Options ...
a nebo klávesami: 1x BACKSPACEa
1x - |
.
NAHORU |
Hlavní panel - horní pohled |
Hlavní panel - dolní pohled |
Hlavní panel + Ovládání
plynu, Radio a GPS |
Tlačítka na horním a dolním
panelu, kterými můžete zapínat a vypínat jednotlivé pod-panely |
|
Tipy
pro použití 3D virtuálního kokpitu: |
Do
virtuálního
kokpitu s přepnete klávesou S, zpátky zas Shift+S.
V 3D kokpitu se můžete plynule rozhlížet do stran, nebo pohled přibližovat
a oddalovat - klávesami +
/ - / BACKSPACE
.
BACKSPACE |
Resetuje ZOOM
na 1 |
+ |
Přiblíží pohled 2x |
- |
Oddálí pohled 0.5x |
Shift
+ |
Přiblíží pohled o malý krok |
Shift
- |
Oddálí pohled o malý krok |
.
Výchozí letadla ve FS2000
neobsahují 3D virtuální kokpit, takový jaký byl ve FS98. U letadel, které
ho mají ho však FS2000 podporuje. Možná díky tomu se do programu vloudila
jedna chybka. Dá se to naštěstí dobře spravit:
.
!!
Důležitá poznámka: |
Abyste měli správný výhled
z virtuálního kokpitu, je potřeba před letem aktivovat aspoň jednou pohled
do boku, či nahoru - např. pomocí kláves 4,7,9,6,...na
numerické klávesnici. |
.
Máte-li na joysticku ovladač
pohledů, použijte ho pro rozhlížení kolem dokola v 3D kokpitu. Výchozí
mapování kláves na otáčení pohledu je ve FS2000 "poněkud" těžkopádné:
.
SHIFT+Backspace
SHIFT+Enter |
CTRL+SHIFT+Backspace
CTRL+SHIFT+Enter |
.
Proto máte-li joystick,
doporučuji
předefinovat si toto ovládání na obyčejné šipky:
.
nahoru, dolu, doprava,
doleva. |
.
NAHORU |
Ve 3D kokpitu si můžete
zapnout základní přistroje pomocí:
Shift+6 |
|
Milan
Lisner - 3D model letadla, textury, letová
dynamika, 2D panel, dokumentace.
E-mail: mlk@volny.cz
WWW: mlk.sim-arena.com |
Jiří
Masník - Programování několika přístrojů pro 2D panel ( automatické
zavírání a otevírání vztlakových klapek a brzdících štítů )
E-mail: jmasnik@periskop.cz
WWW: flightsim.periskop.cz |
.
Abacus
- za Aircraft Factory 99, Aircraft Animator a Flight Dynamics Editor
Alex "Backfire" Bashkatov
- za přístroje do panelu ( pro Su-27 )
Alexander Pogensky - za
poznámky k 3D modelu a letovému modelu
Martin Wright - za BMP2000
JASC
- za Paint Shop Pro
Microsoft
- za Flight Simulator a Windows |
NAHORU |
Autorská
práva: |
Tento
archiv může být volně kopírován a distribuován za následujících podmínek: |
-
Prodej nebo umístění tohoto
archivu, nebo jeho částí na CD-ROM není dovoleno bez písemného povolení
autora
-
Redistribuce tohoto archivu
s přidanými, odebranými nebo změněnými soubory je zakázána.
-
Redistribuce s modifikovanými
texturami ( jiná kamufláž ) není dovolena bez písemného povolení autora
-
Použití souborů z tohoto archivu
v jiných letadlech není dovoleno bez písemného povolení autora
|
Kontakt:
Milan
Lisner
E-mail: mlk@volny.cz |
NAHORU |
-
Kniha o Aero L39 Albatros z
edice TRIADA
-
Technická dokumentace k L39
-
Časopis Letectví + kosmonautika
-
Obhlídka skutečného letadla
na leteckých dnech
-
Czech Tigers in detail - z edice
Wings & Wheels Publications
-
Biele Albatrosy - fotografie
Alberto Pericoli
|
NAHORU |
CVA
Design
(
Czech Virtual Aviation ) |
CVA
Design je skupina lidí, kteří dělají česká/slovenské letadla, panely a
krajiny pro Flight Simulator. Snažíme se, aby naše věci co nejvíce odpovídali
reálu, takže pokud někde pod něčím uvídíte podepsanou skupinu CVA
Design, tak máte zaručeno, že to bude vypadat celkem slušně.
Domovská stránka
CVA Design:
flightsim.periskop.cz
|
MLK
Air Base |
mlk.sim-arena.com |
Přídavky a vylepšení pro
letecké simulátory od Milana Lisnera:
F/A18 Korea, MS FS/CFS,
Flanker 2.0,Falcon 4.0,
Jane's F/8A-18, Jane's
USAF, Jane's IAF,Jane's ATF
|
|