www.czechjetteam.com
armády, technika, militaria
Klubové zpravodajství ze Žatce, průvodce leteckým výcvikem
FlightSim.CZ
Airbase.cz - moderní vojenské letectví a simulátory
SQUADRON.cz - Aircraft Photos
www.letecke-muzeum.cz/
ANTONIO - original for pilots
 
 
 
Klubové zpravodajství ze Žatce, průvodce leteckým výcvikem

 

 

Web L-39.CZ je tu pro každého kdo hledá informace o jedné z legend československého a světového letectví - Aero L-39 Albatros a výcvikovém systému, jehož byl součástí.

Web je i vyjádřením úcty k práci všech, kdo se na vývoji a výrobě letounu i celého výcvikového systému podíleli. Díky jejich skvělé práci jsme mohli my, kteří jsme přišli po nich letoun zlepšovat a modernizovat - přes L-39MS, L-59 a L-139 až po L159.

Zvláštní poděkování patří mému otci, který pracoval ve VZLÚ na programu L-29 a v Letově na simulátorech TL-29, TL-39 a mě jako 15letého poprvé posadil do kabiny TL-39.

Za spoustu pracovních zkušeností bych chtěl poděkovat bývalým spolupracovníkům z Letova a prvním šéfům pod kterými jsem v Aeru Vodochody pracoval - panu Zdeňku Heřmanovi a Ing. Janu Mikulovi († 2003). Za velice pozitivní přístup děkuji také vedoucímu oddělení bezpečnosti letů v ÚLZ Praha - MUDr. Miloši Sázelovi, CSc.

 

 

Miroslav Hančar

 
autor L-39.CZ
 
   

 

Pokud někoho zajímá můj život z "ptačí perspektivy"...












 

V osmi letech - v roce 1969 - jsem po spoustě vlaštovek a několika házedlech postavil svůj první opravdový model.
Místo trupu měl sice jen dřevěnou tyčku a vyvážený byl kamenem připevněným gumičkou - ale létal skvěle....

 

 

Moji rodiče neměli ten správný politický profil a já nebyl v Pionýru, takže jsem se ze základní školy i přes výborné známky nedostal na průmyslovku ...

 

V červnu 1976 jsem si byl v pražském Letovu vyřizovat formality kolem učebního poměru a otec mě poprvé posadil do kabiny simulátoru TL-39, který Letov právě montoval a předával ve Střešovicích.

V době, kdy neexistovaly žádné počítače s leteckými simulátory to byl pro 15 letého kluka skvělý zážitek...

 

V letech 1978 až 1983 jsem létal na kluzácích v Aeroklubu Kolín. Celkem jsem na L-13 a VT-16 nalétal 150 hodin a získal II. výkonnostní třídu - "stříbrné C" č. 4550.

Většinu praxe ve 3. ročníku učebního poměru jsem v Letově strávil na pracovišti, kde se nýtovaly náběžné části křídel pro letoun L-39....

 


... a pokaždé, když byl jednou za měsíc hotový další TL-39 jsem chodil létat...

Po vyučení v roce 1979 jsem 2 roky pracoval v Letově na finální montáži simulátorů TL-39 a TL-410. Montoval jsem přístroje a vybavení v kabině.


Protože kontroloři byli rádi, když za ně někdo odlétal předepsaných 50 a 16 hodin na každém vyrobeném trenažéru - pilně jsem létal, cvičil navigaci a létání podle přístrojů...

Při zaměstnání jsem si udělal maturitu a přihlásil se na VŠ.

 

V letech 1981 až 1986 jsem studoval na strojní fakultě ČVUT v Praze, katedra letadel - obor letecká výroba.

Dva roky jsem se na školil na ČVO 430 - technik letounu Mig-23 a závěrečný měsíc vojenské katedry jsem strávil na letišti Čáslav, kde tehdy létaly Mig-23BN.

 

Po VŠ jsem v roce 1986 nastoupil do Aera Vodochody.

Na rok jsem si odskočil na vojenskou službu - do technického oddělení na letišti Planá u Českých Budějovic.

 

V technologickém vývoji Aera Vodochody jsem řešil spoustu technických úkolů na programech L-39, L-59, L159, Ae-270 a vrtulníku S-76C. Pracuji tu dodnes (2017).

Po změně vlastníka Aero takřka rezignovalo na vlastní výrobní program a bývalá světová jednička ve výrobě cvičných proudových letounů se změnila na dodavatele menších či větších celků pro jiné letecké výrobce...

 

"Zalétat si" s L-39 kdykoli doma na PC je sice rychlé a pohodlné....

 


...ale na TL-39 je to opravdu něco jiného....

 

 

 

 


srpen 2005

Občas se i teď podívám do vzduchu - na snímku je vlevo můj kamarád z dětství a z aeroklubu - Luboš a jeho ULL Cora.

Létat se nedá zapomenout...

 


12. února 2006 spouštím web L-39.cz

Třídění podkladů, úvahy o obsahu, míře podrobnosti a odbornosti, návrh a zpřesňování grafického vzhledu, průběžné shomažďování dalších informací, komunikace se spoustou lidí...

...cca 9 měsíců práce, zakoupení domény
L-39.cz, vyřídit hosting... a je to.

 


2006

Simulátor L159B má sice ještě nějaké mouchy, ale projekce na kulovou plochu je naprosto úžasná...

 


7. října 2006

stojím díky nabídce Pavla Píchala před jeho černým L-39 OK-JET na letiti Plzeň- Líně.

Sen každého leteckého fandy - a co teprve když ten fanda považuje L-39 za nejlepší éro na světě...

 

Ženám by otázka technika "Kolik vážíš?" asi připadala netaktní - ale vím, že tenhle údaj slouží k nastavení VS1-BRI...


Vladimír Kvarda - zkušební pilot Aera Vodochody mě seznamuje s postupem v případě katapuláže a se způsobem komunikace během letu...

 

Spouštění, zahřátí motoru...
Přidání plynu - Albatros se rozjíždí...

Kurty se poprvé napnou při kontrole brzd a pak už svižně na dráhu 24 LKLN...

Po několika málo stovkách metrů jsme ve vzduchu a stoupáme severním směrem, kde je oblačnost přecházející studené fronty přece jen roztrhaná...

Na úvod trochu akrobacie - můj dosavadní největší zážitek v tomto směru - 9 vývrtek v kuse na L-13 se s tím opravdu nedá srovnat.... +4,5 g je super pocit...

...potom dva okruhy nad LKLN - Albatros je opravdu skvělé, hodné éro...

 


Pavle Píchale - ještě jednou - díky...

(Reportáž z letu - článek na Aerowebu)

videofotogalerie

 

červenec 2007

Být na dovolené na Moravě a nezajet se podívat do Vyškova na dvě L-39V...

...to by snad ani nešlo....

 


srpen 2007

K narozeninám jsem od rodiny dostal let Vivatem z letiště Sazená.

Hezké polítání...

fotogalerie

 

říjen 2007

Po delší době zase v TL-39...

Od posledního "lítání" tu proběhla výměna přístrojů. Dosavadní rychloměr, výškoměr a vario v metrických jednotkách za dnes obvyklé přístroje se stupnicemi ve ft, knotech, ....

 

Zajímavý poznatek - jak moc dokáže tahle změna rozhodit. První okruhy jsou hrozné...
Dosud zažité důležité rychlosti a výšky jsou zapomenuty a neustále se snažím přepočítávat.... :)

Stejným zvykáním si na tuhle věc prochází i piloti pardubického CLV, kde probíhá stejná výměna přístrojů na zdejších L-39.

 

9. až 11. května 2008

Výstava "2008 - rok Albatrosa" ve staré Aerovce v Praze Letňanech.

Letouny L-139 5501 a prototyp L-39MS 0101 zapůjčilo Aero Vodochody.

 

Já jsem zpracoval většinu z více než 50 výstavních panelů o letounu L-39 Albatros a celém výcvikovém systému.

Pokud jste na výstavě byli - snad se líbila.

fotogalerie

 

červen 2008

 
S kamarádem Lubošem nad Jičínem a Českým rájem...


Lítání mi začíná čím dál víc vrtat v hlavě...
 

Šlo to celkem rychle a 29. června 2008 začínám znovu létat.

 

 
Se zkušeným instrukorem - bývalým vojenským pilotem létajícím na L-29, L-39, Mig-21 a Mig-23 mě čeká pohodový první dvouhodinový let...
 
Zephyr 2000 je potvrzením pořekadla, které známe z L-39:
 


"...co je hezké - dobře létá.... "

 

 

fotogalerie

 

3. září 2008 - Aero Vodochody

Symbolicky - před halou, ve které původně sídlil vývoj - byl zaměstnancům Aera Vodochody představen L-39ZA 2433 z letecké základny Náměšť nad Oslavou.

 

Letoun je ozdoben nádherným tailartem k letošnímu 40. výročí vzletu prototypu L-39.


 


Na levé straně je portrét Ing. Jana Vlčka s jeho podpisem...

 

... na pravé - anglické - straně albatros v letu.

 

Akce bez oficialit, proslovů a za neúčasti vedení firmy... - setkání několika desítek dnešních i dřívějších zaměstanců Aera, pro které je devětatřítka něco mnohem víc, než jen materiál, normohodiny a náklady...

 

fotogalerie

 


4. října 2008

"Den otevřených dveří" v Aeru Vodochody připadl na slunečnou sobotu a možnost seznámit se s historií, současností i plány Aera využilo mnohem víc lidí, než se čekalo...
...za vrátnicí se pozornosti všech návštěvníků těšila L-139 5501...

 


9. října 2008

...po 24 letech - 10 měsících - 26 dnech zase letím v letadle sám...

 

15. listopadu 2008
Noční létání na Sazené

 

 

Na okruhu a v blízkém okolí letiště se proháněly dvě Cessny a Piper PA-28...

 


Po slunečném podzimním dnu byla ten večer šílená zima, foukalo to, ale za ty obrázky to stálo...

 

 


17. listopadu 2008
moje poslední lítání v tomto roce...

Málokdo tušil, že následující zima bude tak dlouhá...

 


7. března 2009

Zimní školení létajícího personálu pořádala Fly For Fun ve výcvikovém středisku ČSA. Jak bylo během přestávek patrné - zdejší trenažéry se takřka nezastaví...


 


18. dubna 2009

Z navigačního výletu - okruhu kolem Prahy s kamarádem Lubošem...

 


17. května 2009
první navičační sólo



LKSZ-LKUL-LKCE-LKSZ s mezipřistáním v České Lípě...

 

 

 

cestou zpátky nad Štětím....

 


květen 2009

22. 5. 2009 jsem s inspektorem odlétnul praktické pilotní zkoušky...

27. 5. 2009 držím v ruce pilotní průkaz...

 



červenec 2009

...několik obrázků z letního poletování:



- Děčín

 

 

 

 

- Hazmburk

 

 

 

 

 

- Lovosice

 

 

 

 

 

- Máchovo jezero

 

 

srpen 2009


... když není aktivní CTR Vodochody...

- Kralupy nad Vltavou

 


30. srpna 2009

Dcera Lucka se svezla předposlední srpnový den. Bylo to slunečné odpoledne po studené frontě - ideální plachtařské počasí...

Takže jí z toho příliš dobře nebylo... :-)

 


23. září 2009

Po zkušenostech, jak špatně nesla let v termickém počasí dcera, jsem svezl syna Michala poslední letovou hodinu před západem slunce.
Byl klid, ale vše na zemi ve stínu, nic moc vidět...

 


27. září 2009

Byla slunečná neděle prodlouženého víkendu, tak jsem skočil do Nymburka.

Na zdejším letišti, kde mj. zalétává Zephyry i jejich výrobce - ATEC, jsem nabral otce.

 

 

Dali jsme si spolu asi 100 km navigační let LKNY-Poděbrady-LKJC-LKMB-LKNY.

Myslím, že se mu let líbil - i přesto, že to chvílemi dost "kopalo" a byla slabší dohlednost...

 

 


28. září 2009

Let vrtulníkem Robinson R22 byl dalším letošním super zážitkem.

 

 

Bylo to poprvé, kdy jsem letěl vrtulníkem a je to něco úplně jiného, než to "normální" lítání...

 

 

 

...fantastický výhled, pocit třetího rozměru je opravdu dokonalý...

 

Nejen na efektních parádičkách těsně nad zemí po vzletu a před přistáním, ale také během celého letu bylo znát, že Michal Raudenský to s vrtulníkem opravdu umí...


 


video fotogalerie

 

 

26. listopadu 2009

V poslední době poměrně často pracovně létám, nejvíce mezi Prahou a Bruselem.
Když jsem tento večer přjížděl k ruzyňskému letišti, vnímal jsem z dálky nějakou vánoční výzdobu - čekal jsem létající soby, Santa Klause a podobné kýčoviny... ale....

 

Zblízka se mi naskytl úžasný pohled - prosklené čelní stěny obou terminálů zdobí několikametrové stylizované L-39 s proudy zářících hvězd za koly hlavního podvozku...

Za všechny fandy Albatrosů dík letišti Praha za to, že vnímá L-39 jako symbol našeho letectví...
...škoda, že to tak není tam, kde by to každý čekal nejvíce...

 

2009 / 2010

Od června 2009 spolupracuje Aero Vodochody s belgickou firmou SONACA na risk-sharingovém projektu vývoje a výroby pevné náběžné hrany pro nový letoun CSeries kanadského Bombardieru.

 

Zodpovědnost za technologickou oblast projektu mě nutí - spíše umožňuje :-) poměrně často létat do Belgie, občas i do severoirského Belfastu k firmě SHORTS, která bude vyrábět kompletní křídlo.

 

Do Belgie většinou létám na letiště Brusel jih - Charleroi (EBCI) se společností WizzAir.

 

Lety zajišťuje její maďarská pobočka letouny Airbus A320.

 
Průběžně doplňuji seznam imatrikulací letadel WizzAir, se kterými jsem alespoň jednou, často vícekrát letěl:
HA-LPB, LPC, LPD, LPE, LPI, LPJ, LPK, LPL, LPN, LPO, LPQ, LPR, LPS, LPV, LPX, LPY, LPZ, LWA, LWB (do 22.4.2011).
 

 

Těsně řed krachem slovenské Sky Europe jsem se pár letů svezl s jejich B737-700.

 
Pokud letím na nebo z Brusel Nationaal (EBBR), tak nejčastěji čtyřmotorovými BAE 146/Avro RJ-100 nebo RJ-85 společnosti Bruselles Airlines.
 
650 metrů dlouhý nový bruselský terminál je opravdu impozantní stavba...
 


3. dubna 2010

První letošní létání po zimní pauze - 48 minutový let s instruktorem. Jeden okruh, nouzák s vypnutým motorem, odlet na letiště v Roudnici, tam přistání a ještě jeden nouzák na soukromé letiště u Hazmburku - bez dotyku země...

 

Lahůdkou na LKSZ byla německá Ae-145 imatrikulace D-GABO (původně OK-NHL), odlétala právě když jsem přistával...
Jejím domovským letištěm je Deggendorf blízko našich hranic, majitelem je Dr. Hasko von Sanden a na Sazené dnes nebyla poprvé...

 


22. května 2010

 

Na letišti Jičín pořádal kamarád Luboš každoroční leteckou akci.

 

 

 

Poprvé v ultralightu se svezla moje sestra Jana, synovec Honza a švagr Pavel, kteří bydlí v nedalekém Kopidlně.

 

 

 

Počasí celkem šlo, občas ale bylo potřeba vyhnout se místním přeháňkám - z jedné z nich na letišti padaly i kroupy...

 

 

 

 

Podle možností se podívali nad Český ráj: Sobotka - Humprecht, Kost, Trosky a zpátky kolem Jičína...

 

 

 

 

29. května 2010

Výstava Aero Expo 2010 - Příbram

...vyfotit jsem se musel sám, jako odraz ve skle budovy... :-)

 

Výstava plná letadel "malého letectví", která se určitě na zdejším letišti cítí líp než v Letňanech.

Praha poskytovala mnohem víc vnitřních výstavních prostor, ale pro ty návštěvníky, kteří se přišli podívat, jak letadla létají, bylo určitě lepší, že dráha v Příbrami byla pár desítek metrů od statických expozic.

 

 

Prošel jsem všechno, ale nejvíc času jsem strávil u L-39C lotyšské akrobatické skupiny "Baltic Bees".

 

Skupina funguje od roku 2008 a sídlí na letišti Tukums (EVTA). V roce 2010 bude místo 5 provozovat 9 Albatrosů.

 

Velice působivé zbarvení letounů svítí novotou...

"Trojka" s civilní imatrikulací YL-KSS je letoun výrobního čísla 934646 vyrobený v roce 1988 pro tehdejší SSSR.


 

 

fotogalerie

 

30. září 2010
Praha 9, Letňany

Za účasti starosty městské části Prahy 18 Letňany, rodinných příslušníků, pamětníků a kolem dvacítky fandů byla odhalena pamětní deska leteckým konstruktérům Janu Vlčkovi a Karlu Dlouhému...

 


...na domě, kde určitý čas oba žili -

Kladrubská ulice č. 303.

 

 

 

 

Vlčkův L-39 Albatros a Dlouhého L-13 Blaník...

 

 

 

Stylovou kulisu celé akci dodali piloti letňanského aeroklubu - skupina Z-50L a dvou Zlínů provedla nad místem několik přeletů...

 

 

25. března 2011

První letošní polítání...

 

...z pravého sedadla Stinga RG - levou rukou - mimo startu a přistání.

Ze Sazené přes Mělník a Nymburk, zakroužit nad okrajem Poděbrad, kde máme já i Luboš rodiče, pak přes Jičín, Český ráj a Mladou Boleslav zpátky na Sazenou.

Celkem 240 km, 1,5 hod pohodového letu.

 

3. dubna 2011

Den předtím, v sobotu - hodinku okruhů a nouzáků s instruktorem a hned v neděli pak sám. Naplánoval jsem si jen 90 km kolečko po UL plochách kolem Sazené.


Jezera pískovny západně od Mělníka...

...2 km jižně odtud letiště Hořín (LKMELN).

 

Dál přes Horní Počaply - Štětí - Polepy - Litoměřice kolem Hazmburku zpátky na LKSZ.

Najít některá letišťátka opravdu není jednoduché...

 

 

15. května 2011

Za necelou půlhodinku po startu ze Sazené přistávám na LKMB.

 

 

Okolo Mladé Boleslavi, nad Bezděz, Máchovo jezero... se svezl můj bratr.

...a líbilo se mu to....

 


Od rána to vypadalo, že z létání nic nebude - od JZ se sunul pás srážek, ale nakonec to vyšlo... dva lety z LKMB a na čas zpátky na Sazenou...

 

Meteorologický radar 13.00 - 15.30: video

 

 

21. května 2011

TL-3000 Sirius OK-QUA 93 je nový UL letoun v letecké škole Fly For Fun.

 


Před jeho nákupem jsme mohli jako budoucí uživatelé hlasovat, zda se má koupit další Zephyr, nebo právě Sirius. Super věc a za všechny piloty létající ve FFF Michalovi Raudenskému díky za odvahu a důvěru.

 

 

 

Dnes jsem začal přeškolení na Siriuse prvními třemi lety - celkem 48 minut.

 

 


Odlišností od Zephyru je tu dost - z těch nejzásadnějších věcí asi zatáčení na zemi pomocí brzd na pedálech nožního řízení a zvláštnosti plynoucí z hornoplošného uspořádání - třeba to, že před zahájením zatáčky je třeba se do ní opravdu dobře podívat - pak už vše zakryje křídlo...

   
 

Letoun létá stejně dobře, jako vypadá...

 

 

 

fotogalerie

 

 

5. července 2011

Sazená - Benátky nad Jizerou - Nymburk.

...čára v mapě vede kolem letiště Milovice.

 

 

 

Moje matka nikdy lítání nevyhledávala... ale nechala se ukecat :-) ...

 

 

 

... a byl to pro ní určitě zážitek.

 

 

16. července 2011

Ten, kdo lítal přede mnou se vrátil později, takže na celý plánovaný let přes Slaný - Lány - Rakovník - Panenský Týnec a zpět na Sazenou nezbyl čas...

 

 

 

 

... i tak to bylo pohodové polítání kolem Slaného.

 

 

14. srpna 2011

Ze Sazené do Liberce je to 70 km vzdušnou čarou, takže by to šlo za půlhodinku. Ale proč spěchat, když je kolem trasy spousta zajímavých míst.

- zámek Sychrov

 

 

 

 

 

- vrchol Ještědu

 

 

 

28. srpna 2011

Letos mi učarovalo České středohoří.

Létám sem přes letiště Panenský Týnec, které bývalo záložním vojenským letištěm.

 

Pak kolem Rané, někdy se podívám i nad krásné UL letiště Charvátce.

 

 

 

 

 

Díky tomu, že jde o jednotlivé kopce sopečného původu, je možné se i při letu v povolené výšce 150 metrů nad terénem kochat úchvatnými pohledy...

 

 

 

 

 

- Milešovka s meteorologickou stanicí

 

 

17. září 2011

Let do Nymburka a ze zdejšího UL letiště s krásnou asfaltovou dráhou dva lety pro bráchu.


- Poděbrady

 

 

 

 

- stožáry rozhlasového vysílače nedaleko Českého Brodu

 

 

24. září 2011

Na let kolem Středohoří jsem vzal Jirku, mého naprosto nejlepšího učitele angličtiny za mnoho let, co se s ní peru....

 

 

 

Podívali jsme se i nad hnědouhlené doly jižně od Chabařovic.

 

Skvělý web Airquest.cz používám k plánování tras a tisku navigačních štítků.

Navrženou trasu je možné stáhnout do GPS navigace, po letu skutečnou dráhu letu nahrát zpět na Airquest a srovnat je.

fotogalerie

 

 

30. září 2011

Přeškolení na Siriuse jsem začal v květnu, ale pak jsem si raději poletoval sám na Zephyru. Na podzim bylo na čase to dotáhnout...

Pár hodin na rozlétání, v pátek po práci nácvik nouzáků.

(článek z tohoto letu na Aerowebu)

V sobotu přezkušovací let - a přeškolení na TL-3000 Sirius je hotové.

 

Den na to - v neděli mohu na první sóĺový navigační let.

 

2. října 2011

Dal jsem si mnohokrát létanou trasu přes Mělník - Bezděz - Máchovo jezero a Račice zpátky na Sazenou.

 

 

 

 

- cestou k Mělníku

 

 

 

 

- kolečko kolem Bezdězu

 


 

- Máchovo jezero

Tolik opalujících se lidí začátkem října se opravdu jen tak nevidí. Ale nekoupal se nikdo...

 


4. února 2012

Druhé polítání v tomto roce. Popvé to bylo 15. ledna na Zephyru.
Letos to je složitější, protože už několik týdnů tu máme velké mrazy, často vítr...

...ale Sirius celkem dobře topí.

 

 

Prostor CTR Vodochody nebyl aktivní, tak jsem mohl přes Kralupy nad Vltavou, kde bydlím....

 

 

Zamrzlé rybníky a jezera nejsou v tomhle počasí nic neobvyklého.

Zamrzlé Labe v Mělníku ale už trochu zvláštní je.

Led začínal pod zámkem a od starého mostu do Brozánek už to byla souvislá vrsta až k jezu u Liběchova.

 

 

fotogalerie

 


24. března 2012

Vypadá to, že jaro opravdu začíná...

 

 

 

Siriusem do Slaného a pak kolečko přes České středohoří...

 

 

duben 2012

Pro radost jsem si udělal i video....

Větší verze videa je zde:

 

 

28. dubna 2012

Hodinový let přes Mělník, račický kanál, kolem Milešovky a Hazmburku...

Všude spousta turistů...

 

Ale největší zážitek toho dne byly 2 aerovleky v L-23 s kamarádem z práce létajícím v AK Sazená - Honzou.

 
Můj poslední řádek v plachtařském zápisníku letů je z 13. listopadu 1983.

Ve větroni jsem neletěl 28 let, 5 měsíců a 15 dnů - sám nechápu, proč tak dlouho...
 

Zjistil jsem, že po 105 ultralehkých hodinách, kde je pro pilotní sedadlo knipl na levou ruku, je mi už úplně jedno, kterou rukou řídím.
Je fakt, že na přistání je levá ruka nutná k ovládání brzdících klapek, takže plachtit tedy zásadně pravou rukou...

 

 

 

A i když třeba L-23 nemá oproti původní třináctce vztlakové klapky... tak jako spousta věcí, ani lítat s Blaníkem se nedá zapomenout...

 

Vlevo malé video...

...vpravo vstup do fotogalerie

fotogalerie

 

 

 

26. května 2012

Po roční pauze letos opět za kamarádem Lubošem do Jičína.

Jindy sem létám přímo, tentokrát přes Slaný...

 


Předpověď počasí se během týdne stále zlepšovala a skutečnost byla ještě lepší.

Byl to krásný slunečný den s příjemnými lidičkami kolem...

 

 

Největším leteckým zážitkem toho dne bylo svezení v Cirrusu SR20 OK-LAW.

Ve čtyřech se tomu moc do vzduchu nechtělo, ale potom už to bylo skvělé svezení kolem známých míst Českého ráje.

 

Nejprodávanější čtyřsedadlovka na světě je to určitě zcela právem.

Skvělý soulad mezi tím, jak letadlo vypadá zvenku, uvnitř a jak létá...

 

 

 

 

- Finále dráhy 12, letiště Jičín
CIRRUS SR-20

 

19. až 22. června 2012

Když se řekne Sikorsky, každého asi napadne vrtulník.
Ani já jsem nevěděl, že Igor Sikorsky začínal kariéru v USA právě s letadly s pevnými křídly a většinou obojživelnými.

 

S-38 se v druhé polovině 20. let minulého století strefil do nálad a potřeb tehdejší létající veřejnosti a právě tento typ (spolu s jednomotorovým S-39) mu pomohl vytvořit základ impéria, které žije dodnes.

Na obrázcích je letoun, který vznikl za cca 40000 hod. s původním křídlem a nosníky ocasních ploch nalezenými kdesi ma Kubě.

Majitel a pilot Tom Schrade létá mj. také civilní L-39.

 

Letoun zavítal 19. až 22. června 2012 do Aera Vodochody - vracel se z leteckého dne v Chotěboři a dál pokračoval do Německa.

Více informací na www.unlimitedadventure.com

 

 

23. června 2012

S kolegou z práce a kamarádem Martinem jsme si udělali letecký výlet do Tábora, za naším spolužákem z VŠ - Karlem, létajícím v AK Tábor.

Ze Sazené je to kolem 145 km, takže hodinka letu. Musí se obletět Praha a CTR LKPR.

 

TAM jsme letěli západní trasou přes Slaný, Lány, lom velká Amerika, Karlštejn, Slapy...

...a ZPĚT východní trasou přes Český Šternberk, Sázavu a Lysou n.L.

 

 

Táborské letiště se stalo nejjižnějším bodem, který jsem dosud při svém poletování navštívil.

 
Shodou okolností tu v ten den probíhal slet UL letadel, takže jsme se stali i jeho účastníky.
 

Zajeli jsme na bývalé záložní vojenské letiště Všechov, které teď využívají kolaři, bruslaři a hlavně modeláři - ti tam měli ten den jakousi velkou akci...

 

 

 

25. až 27. června 2012

Po delší době jsem se zase proletěl jako cestující - tentokrát s British Airways do skotského Glasgow s přestupem na londýnském Heathrow.

 

- Glasgow, terminál

  - Glasgow, na vyčkávacím místě RWY 05

  - Londýn, letiště Londýn City u Temže

 

- Londýn, letiště Heathrow

  kam oko dohlédne, samé British Airways ...

 
Obří A380 už na velkých letištích není žádnou velkou zvláštností, ale vždycky přitahuje pozornost - je to prostě "LETADLO"...
 


11. až 13. července 2012

Dovolenou mi přerušila další služební cesta - tentokrát do italské Neapole.

 
Do Mnichova let turbovrtulovým Dash 8, z Mnichova do Neapole Airbusem A321.
Shodou okolností - cílem cesty byla obhlídka montážní linky trupových panelů právě tohoto letadla...
 

V nové továrně italské Alenie jsme viděli i montáž trupových sekcí pro obří A380...

 

 

 

- Osobní loď jak desetipodlažní panelák, jakých v neapolském přístavu kotvilo denně několik...

 

 

 

 

- Letiště Neapol

 

 

18. srpna 2012

S kamarádem Lubošem jsme si dohodli výlet do Kolína, kde jsme za mlada oba plachtili.

 

Přilétl se svým Stingem RG na Sazenou, udělali jsme si přípravu na skupinový let a vyrazili...


...já jako první, Luboš za mnou vlevo.

 

 

 

 

 

Po opuštění ATZ LKSZ jsme přešli na skupinovou frekvenci 121,000 MHz a ve výšce 2000 ft, rychlostí 160 km/hod letěli kolem Mělníka, Neratovic, přes Nymburk a Poděbrady do Kolína.

 

Kolín INFO dávala výsadkový provoz, ale ještě stihnem přes letiště do polohy po větru RWY 21 a přistát.

Po takřka 29 letech jsem opět na letišti Kolín... - na první pohled skoro vše jako dřív...

 

 

Parkujeme vedle sebe, zaběhneme na věž...

 

 

 

 

 

 

 

 

... a pak jsme se celým areálem prošli, poseděli, popili kofolu...

 

 

 

U věže stál samohybný naviják H3, na kterém jsem absolvoval mnoho letů na Blaníku a také fungoval jako navijákař a tahal kolegy....

Vypadá, že je stále v dobrém stavu, i když zrovna měl nějakou závadu na levém bubnu.

 

 

Za cca hodinku, kterou jsme tu strávili se parašutistický Turbolet 2x otočil...

 

 

Odlétáme, Luboš startuje jako první, já ho doháním tak, že nakonec stejně letím první.

 

 

 

Cestou zpátky zakroužíme nad částí Poděbrad, kde máme oba své rodiče a letíme dál...

 

Nad letištěm Milovice se rozcházíme - Luboš letí na Ramš jižně od České Lípy, já na Sazenou.

Pohodové odpoledne....

fotogalerie

 

 

16. září 2012

první let v novém letounu ATEC 321 Faeta.

Letadlo je u Fly For Fun v provozu od konce července.

 

 

Na první pohled se příliš neliší od svého předchůdce - Zephyra, jen z boku jsou navíc malá okénka za hlavou posádky.

Ty hlavní změny jsou uvnitř - má celokompozitové křídlo, včetně křidélek a klapek s odlišným profilem.

 

Výsledkem jsou lepší letové vlastnosti - např. minimální rychlost na plných klapkách je jen 51 km/hod.

Letoun má oproti Zerphyrům ve FFF silnější motor - Rotax 912 S, 100 HP a také za letu stavitelnou vrtuli.

 

Létá skoro jako Zephyr a přesto jinak...

Ve vzduchu je to dřív, okruh se létá rychleji, sestup na finále na plných klapkách při rychlosti 100 km/hod, oproti Zephýřích 120 km/hod.

 

Už aby bylo zase hezky..... :-)

 

 

23. září 2012

po třech letech se mnou zase letí dcera Lucie....

Klidné počasí, žádná termika, "olejíček"...

 

CTR Vodochody bylo volné a mohli jsme přes Kralupy nad Vltavou, kde bydlíme.

Povedlo se jí vyfotit si i svého psa - zlatého retrívra Bonnie.

V plánu byla trasa přes Panenský Týnec do Středohoří, pak Most a kolem Milešovky zpět.

Po kroužení na začátku letu už koukala jen dopředu a i když byl další let klidný, u Rané prohlásila, že chce co nejdřív přistát.

 

Takže odtud jsme letěli kolem Hazmburku přímo zpět na Sazenou, tam nebyl žádný provoz, tak jsme do domluvě s řídícím dali dlouhé finále na 15.

 

 

Byla tak na zemi o pár minut dříve, než při přistání z okruhu...

 

 

30. září 2012

Ve středu odpoledne 8 letů na Faetě, většina z nich nácvik nouzových přistání s motorem i bez motoru, skluzy, zablokované klapky,...

...a v neděli první let sám.

 

Jeden z krásných dnů letošního babího léta....

 

 

V sóle je 20 koní výkonu motoru navíc oproti Zephyrům opravdu znát - letadlo je ve vzduchu velice rychle, rozlet krátký... všechno je rychlejší.

 

 

Oblétl jsem si Bezděz, přes Máchovo jezero na UL letiště Ramš pod Českou Lípou, jestli tu nebude kamarád Luboš.

Letiště bylo prázdné, hangár zavřený - jen motorový paraglaidista uprostřed plochy. Když se ujistil, že nebudu přistávat, tak odstartoval.....

 

 

 

 

Po přistání mě ještě svezl kamarád Honza v Blaníku.

CTR Vodochody nebyl aktivní, mohlo se tahat do 1000 m, takže to bylo i na pár vývrtek....

 

 


19. až 23. listopadu 2012

Zatím moje nejdelší pracovní cesta - do Brazílie a zpět byly celkem 4 lety s německou Lufthansou.
Z Prahy do Frankfurtu B-737, tam přestup na B-747 a noční let do Sao Paula.

 

 

Po 12 hodinách letu se z nevlídné podzimní Evropy ocitám na počátku zdejšího léta, na letišti Guarulhos (SBGR).

Nikam nespěchám, než stát s ostatními z asi 400 cestujícími frontu na pasovou kontrolu, raději si pokoukám a udělám pár fotek...

 

Při vystoupení v 7 hod místního času si mohu Boeing 747-430 imatrikulace D-ABVH nesoucí jméno "Düsseldorf" prohlédnout v ranním slunci lépe, než před startem v noci.

Cílem cesty byl EMBRAER, třetí největší světový výrobce letadel.

 

Aero Vodochody s touto firmou spolupracuje na projektu nového vojenského transportního letounu KC-390.

Navštívili jsme výrobní závod ve Faria Lima u San Jose, kde je finální montáž ERJ 145, E170/190, executive jetů Legacy a Phenom. Současná produkce firmy je asi 15 letounů měsíčně.

 

Druhý den ráno 5 hodinová cesta mikrobusem do vnitrozemí - do Botucatu.
Vyrábí se tu panely křídel a trupů pro dopravní letouny řady E, ale také kompletní vojenské turbovrtulové Super Tucana a zemědělské letouny Neiva.

 

Ten večer byl v botucatském hotelu čas i na krátký relax v bazénu...

 

Další den od rána opět technická jednání v závodě v Botucatu a v poledne cesta zpět do Sao Paula na letiště.

 

 

 

 

 

K nástupním prstům terminálu přijíždí náš B 747-430 imatrikulace D-ABTL jmenující se "Dresden".

 

 

 

 

Přesto, že letoun je jiný, tak zpáteční cestu absolvujeme se stejnou posádkou, jako pondělní let do Brazílie.

 

Při on-line odbavení z hotelu se mi povedlo chytit poslední místa u uličky, která jsou o něco pohodlnější, než ta vnitřní. Přece jen je to pohoda, moci se kdykoli, bez obtěžování souseda zvednout a projít...

Zpáteční let trval o hodinu méně, tedy "jen" 11 hodin.

 

 

Parkujeme u Terminálu 1C, určeném pro dálkové lety, na vedlejších stáních jsou další 747, Airbusy A-340 a také dva největší A-380...

 

 

 

 

 

Ve Frankfurtu čekáme na let do Prahy 3 hodiny a tak "náš" Jumbo Jet vidíme ještě několikrát, jak je připravován na svůj další let...

 

 

 

Do Prahy poletíme B737-300 imatrikulace G-ABEI.

 

 

 

 

 

Poslední hodina pohledu na sluníčko, než se skrz vrstvu mraků vrátíme do inverzníno počasí, které u nás máme už třetí týden....

 

 

Poprvé přilétám nikoli na Ruzyň, ale na letiště Václava Havla...

 

 

fotogalerie

 

 

25. listopadu 2012

Svézt se v Jumbo Jetu je fajn, ale lepší, než sedět v 48. řadě je být v té první, u kniplu... :-)

 

 

 

Inverze trvá, počasí nic moc, ale přece jen se přes poledne začíná mlha trhat a odpoledne i svítí slunce....

Viditelnost na zemi tak 8 km, ve vzduchu záleželo na tom, zda se letělo po, nebo proti slunci.....

 

Oblétl jsem před pár týdny rozorané mělnické letiště, Mělník, Štětí, Račice a kolem Řípu zpátky na Sazenou.....

 

 

...finále na dráhu 15 na Sazené...

 

 

 

1. prosince 2012

Podle předpovědi počasí se to mělo na sobotu trochu zlepšit, ale skutečnost předčila všechna očekávání. Cestou na letiště se čím dál víc ukazuje modrá obloha.
S kamarádem Martinem letíme na Ještěd...

 


Až k Bezdězu to bylo skvělé, ale odtud směrem na sever ležela oblačnost ve výšce kolem 800 - 900 m n.m.

Naštestí to nebyla souvislá vrstva a dalo se letět nad mraky, jak předpisy povolují...

 

 

 

Celou cestu od Bezdězu byl krásně vidět z oblak vystupující hřeben Ještědu, za ním pak ještě Krkonoše, Sněžka....

 

 

 

 


Sluncem osvícená krajina po sněhovém poprašku z předchozí noci, let nad mraky jak ho znám z velkého dopravního lítání, azurové nebe - to všechno dalo dohromady jeden z mých nejlepších letošních leteckých zážitků....

 

 


Tento pohled a obrázek ob jeden nahoře ukazuje, že směrem na východ a jihovýchod, kam jsme chtěli pokračovat přes Hodkovice na Mnichovo Hradiště byla oblačnost hustší.

Tak jsme se vraceli stejnou cestou - skoro až k Bezdězu zpět.

 

 

Finále na dráhu 33 na Sazené.

Z fotky to vypadá, že letíme na hangáry, nebo ještě víc vedle, ale jsme ve skluzu a skutečný směr letu je v ose dráhy, při pravém okraji obrázku....

Tohle byl můj poslední let v roce 2012, byl to dobrý rok... celkem 57 letů, 30 hodin.

 

5. ledna 2013

První polítání v tomto roce - nad Kralupy.

Z bývalého obchodního domu se tu staví nová radnice - tedy v tuhle dobu se ještě nestavělo, ale jen bouralo...

 


25. únor 2013

Tenhle den pro mne rozhodně nebyl žádný Vítězný únor - cestou do práce jsem skončil ve stromu.
I když to tak možná nevypadá - auto už se neopravovalo, pro pojišťovnu totální škoda....

Hlavně, že já z toho nemám ani bouli...

 

 

16. března 2013

Polítání s kamarádem, který vážně uvažuje, že začne lítat....

Na Sazené žádný sníh nebyl, ale kousek severně už se nějaký držel...

 

 

Letěli jsme Faetou - kolem Bezdězu a Máchova jezera a pak si dali průlet nad ULL letištěm Ramš jižně od České Lípy...

 

 

23. května 2013

 

Let s kolegou Michalem z letiště Sazená.

 

 

 

Poprvé sedám na pravé sedadlo Zephyra jako "safety pilot".

Michal nemá piloťák příliš dlouho a chtěl mít jistotu....

 

 

Oblétli jsme relativně blízké okolí LKSZ.

Oba jsme měli udělanou navigační přípravu a letěli opravdu poctivě - přesně podle čáry v mapě, řešili jak se jmenuje kdejaká vesnice na trati.

 

 

Škoda, že to byl všední den, takřka bez provozu, takže Michal si radiokomunikace moc neužil.

Pohodový podvečerní 3/4 hodinový let.....

 

 

8. června 2013

Je to týden, co v Česku začaly letošní povodně - na rozdíl od roku 2002 tentokrát nejen na Vltavě, ale i na Labi.

- jez Vraňany (Vltava)

 

 

Střední Čechy měly kulminaci Vltavy a Labe v půlce týdne - takže to, nad čím jsem se prolétl v sobotu už vypadalo podstatně líp...


- Úpor (mezi Labem a Vltavou)

 

 

 

 

 

 

- Vltava pod Mělníkem - Hořín

 

 

 

 

 

 

- jihozápadně od Litoměřic

 

 

 

 

 

 

- Litoměřice

 

 

Sesuv celého svahu na rozestavěnou dálnici D8 u Prackovic nad Labem.

Tahle věc s povodněmi souvisí nepřímo.

Sesuv způsobily tytéž intenzivní deště, svah pod kamenolomem se podmáčel a jeho část po pevném podloží sjela dolů...

 

 

23. června 2013

 

 

Let Faetou do Nymburka, tam vyzvednout otce a pak spolu do Vrchlabí.

 

 

 

 

Na venkovní terase zdejší restaurace hned vedle dráhy jsme popili kafe, zaplatili přistávací poplatek.....

   
   
   
 

 

 

 

Na zpáteční cestě jsme otočili Černou horu, dál nad Krkonoše se kvůli nižší oblačnosti nemohlo.....

 

 

 

Kolem Ještědu a pak Českým Rájem zase zpátky do Nymburka.....

 

 

 

 

...tady jsem měl bohužel při přistání problém s nefungujícími brzdami, což odnesl podvozek.... :-(

 


15. září 2013

K loňským Vánocům jsem dostal od dcery poukaz na 6 minut létání ve větrném tunelu ve "Skydive areně" v Praze 9 Letňanech.

Zajímavé je, že tuhle unikátní věc dodala česká firma - Strojírna Litvínov spol. s.r.o..

 


Po vyplnění dotazníku na recepci si skupinku několika "letců" přebírá instruktor, který se jim po celou dobu věnuje.

Vše začíná informací jak to funguje a praktickým nácvikem letové polohy.

Instruktor vysvětlí i signály pomocí prstů, které v letové komoře používá....

 

 

...pak se obléknout do těsné kombinézy, vyzkoušet brýle, přilbu a jde se o patro výš....

Před letovou komorou dostáváme poslední instrukce a špunty do uší - protože proud vzduchu při rychlosti 130 - 150 km/hod je dost hlučný....

 

 

Vlastní létání nejde jednoduše popsat - rozhodně je těžší, než to vypadá....

....např. jen mírně sklonit hlavu znamená okamžité stoupání....


Stačí opravdu hodně málo, člověk vypadne z letové polohy, proud ho obrátí a končí v sedě....

 

 

I přesto, že skákat z fungujícího letadla není normální :-) rozhodně stojí za vyzkoušení, jak se letí volným pádem...

 

 

23. listopadu 2013

 

Brzy bude rok 2013 za námi....

 

11. ledna 2014

kamarád Ondra vyrazil polítat s modely a zavolal, jestli se nechci podívat...


Polomaketa krásného italského letounu Partenavia P-68 Victor vypadá realisticky, stejně i létala....

 

...bohužel stromy v poslední okruhové zatáčce tohoto modelářského letiště byly blíž, než se zdálo.....

Takže počet startů a přistání v tomto případě nesouhlasil.

 

 

22. března 2014

První letošní let "někam"- a to do Příbrami.

 

Přecházela nás fronta, základny oblačnosti kolem 1500 m n. m., místní přeháňky...

 

 

Blízkost CTR Ruzyně, spodní hranice TMA Praha v 2500 ft, členitost terénu, nebo velké plochy lesů kolem Křivoklátu - to vše znamenalo, že párkrát bylo nutné proletět i okrajem přeháněk...

 

Ještě před zařazením do okruhu jsem viděl vzlet L-410, příbramské letiště je parašutistickou činností známé....

Do výsadku jsem stihl přistát...


Ten chlapík vpravo má v ruce vysílačku, protože je to pan "Příbram RADIO" :-)

 

 

 

 

Nebe se začalo zavírat, takže po přistání už Turbolet zajel na stojánku a pro dnešek byl s padáním konec....

 

Zpátky se letělo zase po okraji pásu srážek, pořád si hlídat kam přistát, pokud by to dál na Sazenou nešlo.

Směrem na západ, kde bylo v tu chvíli počasí lepší byla letiště Hořovice, Rakovník a Panenský Týnec....

Přistával jsem těsně předtím, než i na Sazenou přišel hustší déšť...

 

 

 

 

 

Takhle vypadala situace tohle odpoledne na meteoradaru.

Mezi Mníškem pod Brdy a Hořovicemi byla i bouřka....

 


24. května 2014

Zase po pár letech výlet do Jičína za kamarádem Lubošem, na jeho "Letecký den".

Základny mraků byly kolem 200 metrů, takže celý let tam probíhal blízko povolené minimální výšky 150 metrů nad zemí.

 


 

 

 

- Na stojánce LKJC....

 

 

 

 

 

- Odlet, pojíždění na vyčkávací dráhy 12...

 

 

 

 

 

 

 

 


...

 

 

Přes týden byly v Čechách samé přeháňky a předpověď dávala na celý víkend velkou pravděpodobnost bouřek.

Cesta zpátky byla v pohodě, jen u Mělníka bylo potřeba jednu takovou bouřku oblítnout.

 

 

6. června 2014

 

tenhle datum s lítáním a letadly vůbec nesouvisí, ale vdávat dceru prostě důležitá věc v životě je....

Aby to bylo aspoň trochu v zaběhnutém stylu mého fotodeníčku...
...řekl bych, že nám definitivně vylétla z hnízda....

Ať se jí vede....

 

 

 

 

 

19. července 2014

 

 

První létání s modelem Beta 1400, který otec dostal k narozeninám.

 

   
 

Po několika úspěšných letech přišlo poslední "přistání", které nevydržel spoj obou polovin křídla...

Ale brzo bylo opraveno a lítá se dál....

 

 

 

24. srpna 2014

Tento den jsem získal další kvalifikaci:
"děda".

 

 

 

 

 

Vnučka Barborka startuje na svůj navigační let životem se vzletovou hmotností 2,66 kg a délkou 48 cm.

 

 

 

Tak jí přeju dobrý let....!

 

 

27. října 2014

Polítání s kamarádem Martinem po blízkém okolí...

- Pískovna u Zálezlic

 

 

 

 

 


- Vodní elektrárna, jez a plavební komora Obříství, mezi Mělníkem a Neratovicemi

 

 

 

 

 

- Jez a zdymadlo Hadík
stará nepoužívaná plavební komora poblíž mělnického cukrovaru je z jedné strany zavezená zemí a slouží jako suchý dok a přístaviště lodí

 

 

 

 

 

 

- zámek Nový Stránov
v Jizerním Vtelnu, u silnice mezi Mělníkem a Mladou Boleslaví

 

 

 

 

 

 

- železniční viadukt v Krnsku u Mladé Boleslavi

 

 

 


- hrad Bezděz
...a podzim všude kolem....

 

 

 

 

 

...přistání na letišti Sazená

 

18. ledna 2015

Moje první lítání v roce 2015.

Letěl jsem na tuto roční dobu poměrně pozdě - poslední hodinu před západem slunce.

 

Polítal jsem po okolí - přes Kralupy nad Vltavou k Aeru Vodochody, pak na Mělník a přes Račice zpět...




- nad dálnicí D8, vpravo Aero Vodochody

 

 

 


 

- v protisvětle Aero Vodochody

 

 

 

 

Slunce, už nízko nad obzorem, kolem kouřmo, směrem k západu na první pohled zlatá idylka....

...o to víc se muselo koukat ven, protože jen na Sazené létalo asi 5 letadel, jedno jsem potkal nad Mělníkem....

 

 

21. června 2015

Po delší době jsem s kamarádem Martinem podnikl delší výlet s mezipřistáním ve Vrchlabí.


Přistání na dráhu 29 je zajímavé, jde se poměrně nízko přes domy a nad stromy před dráhou.

První polovina letiště je z kopce, navíc dost hrbolatá....

 


Parkujeme u restaurace vedle vrátnice.

Je pod mrakem, občas prosvítá sluníčko, takže kafe pijeme venku.

 

 

 

 

Než odlétneme, projdeme se po letišti, pokecáme s místním řídícím...

Vypadalo to tu spíše jako slet sekaček na trávu :-) , bylo jich tu víc, než letadel - letiště se připravovalo na nějakou akci na příští víkend..

 

 

 

 

Po vzletu z 29 točíme doprava a stoupáme na Černou Horu - to bude nejvyšší bod dnešního letu.


Nad 5000 ft nemůžeme, začíná tam spodní okraj toho dne aktivního prostoru TRA50, ale tolik ani nepotřebujeme.

 

 

 

Asi po 20 minutách letu hledáme přehradu "Les Království"...

Je opravdu v lese...

Nádherná stavba, žádný betonový monolit...

 

 

 

Hospital Kuks... nádhera....

 

Odtud jsme letěli ještě trochu východněji k České Skalici, nad vodní nádrž Rozkoš a potom kolem Hradce Králové na Chlumec nad Cidlinou...

 

 

 

Poděbrady, zámek, Labe...
tady mám rodiče, bydlí v jedné okrajové čtvrti....

 

 

Zakroužil jsem, zamávali... a pokračujeme dál zpátky na Sazenou....

 

 

 

 

Letiště Milovice...

Před čtvtstoletím tu burácely sovětské stíhačky, dnes je to poklidné ultralehké letiště - v tuhle chvíli zcela bez provozu...

 

 

14. září 2015

zálet demonstrátoru letounu L-39CW

 

Do továrního letounu L-39C im. 2626 byl zastavěn motor FJ44-4M americké firmy Williams International, včetně nové avioniky.
Součástí přestavby bylo i odstranění koncových nádrží - L-39NG bude mít tzv. "mokré křídlo" s palivovou nádrží uvitř.

 

Konfigurace letounu je velice blízká tomu, co bude Aero nabízet stávajícím provozovatelům L-39, tedy výměnu motoru FJ44-4M za původní AI-25TL.
Zákazník do stávajícího letounu získá moderní, provozně úspornější pohon a až Aero zahájí dodávky nových L-39NG, prostě se motor vezme a instaluje do nového letounu.
Modernizace se pro zákazníka finančně rozloží v čase a pro spoustu armádních plánovačů tak bude průchodnější...

 

První let provedla dvojice továrních pilotů Miroslav Schützner a Vladimír Kvarda.

Od 13:30 proběhly poslední pojížděcí zkoušky, po nich jsme čekali na jejich vyhodnocení a ve 14:15 se posádka vrací a nasedá do letounu....

Už ten zvuk motoru je jiný...

L-39CW roluje na začátek RWY 10.

 

Během letu je L-39CW doprovázen tovární Ae-270, ze které je zálet fotografován a filmován.
Po asi 35 minutách letoun dosedá z druhého směru na dráhu 28 a zajíždí zpět na západní stojánku.

 

První gratulace posádce i těm, kdo na tomto projektu pracovali....

Následující víkend se letoun představí na "Dnech NATO" v Ostravě a zahájí tak ostrý marketing pro získávání zákazníků.

 

 

 

3. října 2015

 

Cestou z výletu do nedalekého "ZOOparku" v Zelčíně se za mnou na letišti zastavila rodina s vnučkou....

Už ví, že auto dělá "brm brm" a bylo na čase jí ukázat, jak dělá letadlo....

 

 

 

 

 

Zdá se, že se jí letadla líbila....

 

 

Práce s kniplem, vztlakovými klapkami a vyvážením by docela šla - trochu problém je, že pedály nožního řízení jsou hodně daleko a také výhled ven by asi nebyl nejlepší....

 

 

 

 

 

 

Byl klidný podvečerní "olejíček" a tak se můj zeť Jirka nechal celkem snadno přesvědčit ke krátkému letu...

   
 

 

12. prosince 2015

Na Sazené byl čilý provoz.

 

Po přechodu studené fronty byla skvělá dohlednost kolem 50 km, na sever i 70 km.

 

 

V mělnickém přístavu se pracovalo...

 

 

 

 

 

 

Bylo chladno, takže ani turistům se na Bezděz moc nechtělo, bylo jich tam jen pár...

 

 

Zdá se, že definitivně končí moje létání s automobilovou navigací Garmin, ve které jsem měl staženou už ne aktuální leteckou mapu.

Na tabletu jsem již v létě zkusil skvělou navigaci pro Android "Fly is Fun".

Nový telefon sice nemá magnetický senzor, ale kurz spočítaný z GPS je pro létání dostatečně přesný a tak je asi jasno...

 

 

 

 

Po hodině letu návrat na Sazenou... z posledního lítání v tomto roce...

V popředí jsou Kostomlaty pod Řípem.

 

 

1. ledna 2016

Jen tak pro radost jsem si udělal web o mém ultralehkém létání...

Ze Sazené se dá prolétat velká část ČR, vidět spoustu zajímavostí, hradů, zámků, navštívit větší i docela malá letiště...

Moje_ultralehké_létání je na subdoméně webu L-39.cz...

 

 

12. února 2016

10 let od spuštění webu L-39.cz....

Web za tu dobu navštívilo celkem 201 445 návštěvníků.

Děkuji všem za poztivní reakce, ohlasy, spoustu dotazů - i těm, co mi poslali své zážitky a zkušenosti s L-39, fotky, videa,...

 

 

2. dubna 2016

Po delší době jsme se domluvili na polítání s kamarádem Martinem.

Počasí vyšlo podle předpovědi a byl skoro letní den...

Naplánoval jsem let přes Milovice, po východním okraji Prahy a od Davle po Vltavě až k zámku Orlík a Žďákovskému mostu - pak mezipřistání v Příbrami.

 

 

Vzal jsem s sebou tablet s leteckou navigací a pověsil ho doprostřed palubní desky abychom na něj viděli oba....

....a byly z toho i docela zajímavé fotky.

 

 

 

přehrada Slapy

 

 

 

Vltava

 

 

 

zámek Orlík

 

 

 


Na příbramském letišti byl až nepřirozený kllid,... jen sem tam vzlétlo nebo přistálo letadlo...

 

Když jsem tu byl naposled v březnu 2014, musel jsem před přistáním vyčkávat, než skončí výsadek parašutistů.
Až v pondělí v práci jsem se dozvěděl, že se tu skákalo dopoledne...

Dali jsme si kafe, prošli se, Martin si jako konstruktér, který v Aeru zodpovídá i za podvozky nafotil nohy dvou velkých Piperů, co tu stály.....

Pak přes Dobříš, Žebrák, Točník, Karlštejn, Lány a Slaný zpátky na Sazenou....

fotogalerie

 

 

30. dubna 2016

Poprvé vidím na Sazené nejnovější přírůstek ve flotile Fly For Fun - dvoumotorový italský letoun Tecnam P2006T.
Nové, moderní a ještě k tomu krásné éro....

 

 

Zajímavé na něm je i to, že ho pohání dva motory Rotax 912, tedy stejné, jako ty v ultralehkých Zephyrech, Faetách a většině dalších letadel kategorie UL.

 

 

14. května 2016

Dva roky utekly jako nic a zase letím do Jičína za kamarádem Lubošem, na jeho "Letecký den".

 

Od rána od SZ docela foukalo, ale jinak byl slunečný a celkem teplý den...

 

 

Svezl jsem se ve vrtulníku R44 - je to velmi podobné jako v menším R22...

 


Řepka letos vykvetla o něco dříve, než obvykle... cestou do Jičína bylo takových žlutých polí spousta... přistávat bych do toho nechtěl....

 

 

 

Z Jičína zpátky na Sazenou jsem to vzal přes Kopidlno, kde bydlí moje sestra a Poděbrady, kde mám rodiče....

 

 

 

25. května 2016

UL motorizovaný kluzák DuoBanjo...

Přeškolení na nový typ letadla je pro každého pilota vždy událost...

 

Na letišti v Hradčanech jsem si s hlavním inspektorem techniky ULL LAA panem Chválou dal pět dvojích letů a potom jedno sólo.

Na další lety už nebyl benzín, tak se těším na příště, až si s ním zkusím termiku a začnu k mým 150 plachařským hodinám z mládí přidávat další....

 

 

21. června 2016

 

Na sedmou večer jsem měl naplánovaný let s kamarádem Michalem.

Na letiště jsem přijel o něco dřív a díky tomu jsem viděl odlétat odtud horkovzdušný balon...

 

 

 

 

 

...když jsme odlétali, potkali jsme ho cestou na Mělník....

 

 

6. července 2016

 

Od 1.5.2016 létá Emirates z Dubaje do Prahy a zpět Airbusem A380 (EK139/140).

....denně přistává ve 13:30 (většinou dřív)

 

 

 

Ten den foukalo kolem 8 m/s od SZ a sedalo se na hlavní dráhu 24.

 
Poblíž prahu dráhy 24 je vybudován pozorovací val s dobrou přístupností z Kněževse, ze kterého se dá výborně fotit přes plot.
 

Letoun v této verzi pojme celkem 517 cestujících ve třech třídách.

 

... zpět do Dubaje odlétá v 15:50.

 

 

16. až 19. července 2016

Nový brazilský transportní letoun Embraer KC-390 (PT-ZNF) v Aeru Vodochody....

 

Po světové premieře na aerosalonu ve Farnborough zavítal první prototyp KC-390 do Aera Vodochody, které je významným partnerem Embraeru při vývoji a výrobě letounu.

 

Aero vyvíjelo a konstruovalo náběžnou hranu křídla, pro kterou dodává díly.
Vyrábí také zadní část trupu, cargo rampu a všechny dveře letounu.

 

Letoun přiletěl do ČR jako poděkování za podíl na vývoji a výrobě, ale také proto, aby byl předveden zástupcům naší armády, která má zájem o dva stroje.
Piloti 24. základny dopravního letectva Kbely se účastnili i dvou předváděcích letů 18.7.2016.

 

 

 

18.7.2016 odpoledne si letoun mohli zblízka prohlédnout i zaměstnanci Aera.

 

 

 

 

 

 
19.7.2016 v 10:00 letoun opouští LKVO a odlétá do Abu-Dhabí na další prezentaci, tentokrát v tvrdých pouštních podmínkách tamního vrcholícího léta....
 

22. října 2016

Původní plán na tuto sobotu byl let za bratrem do Hodkovic, odtamtud dva lety a zase zpátky - ale nevyzpytatelné podzimní počasí to neumožnilo.

 

Odpoledne přešel pás srážek, za ním bylo pod mrakem a tak jsem se na půlhodinku prolétnul jen okolo LKSZ.

 

 

 

 
Po roce a něco mě na letiště přijela navštívit vnučka, teď jí jsou dva roky a dva měsíce.
 

Letadla ji zajímají, před rokem si v kabině jen poseděla.....

 

 

... teď jsme zahájili praktický výcvik tím, že se svezla asi 200 metrů k hangáru. Zvládla i komunikaci intercomem...

 

Jen škoda, že vůbec neviděla ven....
a na to si ještě několik let počká ;-)

 

 

 

 

29. prosince 2016

Poslední lítání tohoto roku...

 

Závěrečný týden roku bylo docela bláznivé počasí - v pondělí šílený vítr, v úterý celý den pršelo... - ale ve středu se udělalo nádherně. Po frontě zbyla sem tam nějaká nižší oblačnost, takové ty "chmurky"...

A nebyl jsem sám, kdo tohle odpoledne využil - za tu hodinu jsem potkal tři letadla...

 

 

 

Zaletěl jsem se podívat nad nově otevřený 12 km úsek D8 přes České středohoří.

 

 

Zpátky na Sazenou přes Hazmburk - toto je pohled z dálky, od Milešovky...

 

 

...takhle vypadal ze vzdálenosti necelých dvou kilometrů....

 

 

...a tohle je pohled úplně z blízka....

 

 

 

video z letu:

 

 

30. dubna 2017

 

Po půl roce mě zase na letišti navštívila vnučka.

 

 

 

Letadla se jí líbí...

 

 

...všechno jí zajímá a ptá se, na co to je...

 

 

Stejně jako naposledy se svezla pár set metrů k hangáru...

   
 

 

...a ukázal jsem jí, jak se vypíná motor.

Ten poslední vypínač si přepnula dolů sama.

Musela se na to ale postavit, protože jinak by na něj nedosáhla... ;-)

   
   
   
   
 
 
....
 
...
 

..

 
.
 
 
.... ... .. .
 

 

 

 

 

 
 
 

Verze pro tisk není