www.czechjetteam.com
armády, technika, militaria
Klubové zpravodajství ze Žatce, průvodce leteckým výcvikem
FlightSim.CZ
Airbase.cz - moderní vojenské letectví a simulátory
SQUADRON.cz - Aircraft Photos
www.letecke-muzeum.cz/
ANTONIO - original for pilots
 
 
 
Klubové zpravodajství ze Žatce, průvodce leteckým výcvikem

 

 

Výroba NKTL-29/39

 

Výrobcem katapultážního trenažéru NKTL-29/39 byl n. p. Rudý Letov, Praha 9 - Letňany, který byl součástí VHJ Aero - sdružující tehdy celkem 20 podniků československého leteckého průmyslu.

Výroba trenažéru NKTL-29/39 začala roku 1971 a modernizované verze se vyráběly až do roku 2004.

Celková produkce všech verzí trenažérů řady NKTL dosáhla 327 kusů a převážná většina byla stejně jako letouny L-39 exportována zákazníkům mimo Československo. Největší množství směřovalo do tehdejšího SSSR, který byl hlavním odběratelem letounů.

 

 

Asi není třeba připomínat, že slovo "Rudý" se před název tohoto našeho nejstaršího výrobce letadel asi nedostalo "na přání pracujících tohoto podniku" - jak se uvádí v tehdejších propagačních materiálech, ale nějak úplně jinak...
Vždy to býval - a po roce 1989 ještě nějaký čas byl - "Letov".

Letov tehdy zajišťoval poměrně významnou část dodávek výrobků a subdodávek pro celý výcvikový systém L-39. Vyráběly se zde následující celky:

  • kompletní - vystrojené a funkčně odzkoušené křídlo L-39
  • komplet draku zadní části trupu L-39 (vodorovnou ocasní plochu dodával Letovu Moravan Otrokovice)
  • vlečný terč KT-04 včetně jeho podvozku
  • kontrolní zařízení KL-39
  • katapultážní trenažér NKTL - 29/39
  • pilotní trenažér TL-39
  • další výrobky pro letouny L-39 - z těch významnějších např. přídavné nádrže

 

 

Díly trenažéru NKTL-29/39 se vyráběly na různých pracovištích a dílnách Letova - vlastní finální montáž a zkoušky trenažéru probíhaly ve stejné hale, ve které se vyráběly draky křídel pro letoun L-39. Montáž a zkoušky zajišťovalo na ploše pár set metrů čtverečních pouze několik málo pracovníků.

Trenažer NKTL-29/39 byl postupně modifikován i pro další typy letounů - např. letoun Mig-21 a na další verze letounů z Aera Vodochody - např. L-59.

Výroba katapultážních trenažerů pokračovala i v nástupnických firmách Letova po jeho rozpadu. V roce 1997 vznikla společnost LETOV SIMULÁTORY, a. s. která vyráběla pilotní simulátory a vedle rozšiřujícího se výrobního programu (např. kabinových trenažérů pro dopravní letouny) byla zachována i výroba katapultážních trenažérů.
V roce 2002 se společnost transformována na "ULS Letov Simulátory Letňany, s.r.o." .

Firma v této době zajišťovala i výcvik ve vlastní pilotní škole.

 


Koncem roku 2005 firma ULS Letov Simulátory Letňany, s.r.o. ukončila svojí činnost.


 

Nahoru