Výroba L-39
Sériová výroba letounu L-39 probíhala v letech 1971 až 1997.
|
Celkem bylo vyrobeno 2 892 kusů letounů L-39 ve verzích C, ZO, V a ZA.
SSSR odebral z tohoto počtu 2 081 kusů letounů, všechny ve verzi L-39C.
|
Objem výroby postupně narůstal až na 254 kusů letounů vyrobených v roce 1988.
Každý pracovní den v tomto roce opustil montážní halu jeden letoun L-39. |
Letouny L-39 nalétaly u uživatelů dohromady přes 5 milionů letových hodin
...a stále přibývají další.... |
L-39 a československý letecký průmysl
Finálním výrobcem letounu L-39 bylo Aero Vodochody.
|
Aero Vodochody - fotografie z osmdesátých let 20. století |
Výroba proudových letounů L-39 nebyla pouze záležitostí Aera Vodochody, ale podílela se na něm většina podniků tehdejšího československého leteckého průmyslu, které byly sdružené pod VHJ Aero (Výrobně hospodářská jednotka), jejíž generální ředitelství sídlilo v Praze Letňanech.
Svojí strukturou a formou řízení tento stav zhruba odpovídal dnešnímu holdingovému uspořádání společností.
Podniky sdružené ve VHJ Aero |
Aero Vodochody |
Jihočeské strojírny Velešín |
Letov Praha Letňany |
Mesit Uherské Hradiště |
Let Kunovice |
Strojmetal Kamenice |
Moravan Otrokovice |
Čenkovské strojírny Čenkov |
Motorlet Praha Jinonice |
Jihlavan Jihlava |
Technometra Radotín |
Jihostroj Velešín |
Mikrotechna Praha |
Povážské strojírny Povážská Bystrica |
Aritma Praha Vysočany |
VZLÚ Praha Letňany |
Pokud k uvedenému výčtu přidáme ještě dva státní opravárenské podniky - Letecké opravny Kbely a Letecké opravny Malešice, potom lze říci, že v československém leteckém průmyslu pracovalo před rokem 1989 více než 35 000 pracovníků.
Nahoru
Kdo co vyráběl pro letoun L-39
Vzhledem k vysokým počtům vyráběných kusů, dodávaly některé významné celky a sestavy pro L-39 do Vodochod další podniky. Rozsah těchto dodávek se v průběhu let měnil. V období zvyšující se výroby bylo mimo Aero Vodochody kooperováno více - naopak po roce 1989, kdy výpadkem sovětského trhu skokově klesá objem výroby - stahuje Aero tyto kooperace od subdodavatelů a zavádí vlastní výrobu klíčových celků, jako je křídlo, zadní část trupu a některé další podsestavy letounu.
Jak se jednotlivé podniky podílely na výrobě letounu L-39 |
Aero Vodochody |
drak přední části trupu (přetlaková část a motorový prostor),
překryty kabin,
výroba některých dílů pro Letov (potrubí, potahové plechy)
finální montáž, odzkoušení a zálet. |
Letov Letňany |
kompletní odzkoušené křídlo,
zadní část trupu,
přídavné nádrže,
prvky pozemního vybavení (jeřáby a vozíky na sedačky, oje, ...).
|
Moravan Otrokovice |
vodorovná ocasní plocha (dodávaná do Letova),
sedadlo VS1-BRI,
brzdy,
kola. |
Technometra Radotín |
kompletní podvozek,
zámky podvozků, |
Jihlavan Jihlava |
prvky hydraulické soustavy. |
Mesit Uherské Hradiště |
palubní přístroje,
prvky signalizace(snímače, vysílače, čidla, signální lampy),
bloky regulace, měniče napětí,
antény. |
Uranové doly Příbram |
drak špičky trupu. |
|
|
Nahoru
Výroba L-39 v Aeru Vodochody
Aero Vodochody zajišťovalo mimo finální montáže i výrobu draku přední části trupu (přetlaková část a motorový prostor), překrytů kabin, elektrické kabeláže pro trup letounu, potrubí pro veškeré systémy letounu (i pro Letov do křídla).
Výroba dílů pro L-39
Vpravo: ASEA - kapalinový lis pro tváření plechových dílů (stroj je stále v provozu)
Dole: Trumpf BFZ 3000 - frézovací centrum pro výrobu rozvinutých tvarů plechových tvářených dílů
(celkem 2 stroje - v roce 1999 vyřazeny)
 |
|
 |
(Zdroj: prospekt Aero Vodochody) |
Výroba podsestav L-39
|
Montáž přetlakové části trupu |
|
|
 |
Montáž křidélka |
|
Montáž motorového prostoru trupu |
(Zdroj: prospekt Aero Vodochody) |
Nahoru
Finální montáž letounu L-39
V první fázi finální montáže dostal letoun nohu příďového podvozku a dále se do trupu a do kabin montovalo potrubí, instalacemi se vybavoval motorový prostor (palivová, hydraulická, hasící soustava) a prováděla se příprava pro montáž motoru.
Letouny postupovaly po lince směrem dopředu a v každé z pozic se přidávalo další vybavení a prováděly se dílčí testy systémů.
Aero Vodochody - linka montáže systémů do trupů L-39
(V popředí je sice trup letounu L-59, ale ty ostatní - kam oko dohlédne jsou L-39)
(Zdroj: "Kdo je kdo v českém letectví 1998" - příloha Letectví a kosmonautika č. 10/98)

Aero Vodochody - montáž přístrojů, avioniky a kabeláže do trupu L-39
(snímek zachycuje letouny L-39C prvních výrobních serií)
(Zdroj: propagační materiál Aero Vodochody)

Aero Vodochody - kompletace letounu L-39 - spojení křídla a trupu
Od tohoto okamžiku se linkou pohyboval letoun jako celek. Zadní část trupu je vidět na snímku vpravo vzadu.
Na dalším snímku je zachycen 22. letoun z 38. serie, který byl vyroben v roce 1986, kdy naplno fungovaly tři linky konečné montáže - viz druhý letoun v pozadí (druhá linka) a směrem dopředu nad ním směrové kormidlo dalšího letounu (třetí linka). Objem výroby dosáhl o dva roky později, v roce 1988 svého maxima - 254 letounů ročně.

Aero Vodochody - finální montáž L-39 - kontrola funkcí avioniky
(Zdroj: propagační materiál Aero Vodochody)
Nahoru
 |
|
 |
Pohled na linku konečné montáže |
|
Finální montáž letounu |
(Zdroj: propagační materiály Aero Vodochody) |
Výroba pro letoun L-39 v Letově
Pražský Letov byl pro Aero Vodochody nejvýznamějším dodavatelem velkých celků programu L-39 a proto se alespoň několika obrázky podíváme na pracoviště výroby křídel a zadních částí trupu L-39.
Výroba křídel v Letově
|
Výroba draku křídel v Letově
(Zdroj: propagační materiál Rudý Letov) |
Letov dodával na linku finální montáže letounu L-39 do Aera Vodochody kompletní vyzkoušené křídlo.
Na snímku vpravo je částečně potažená náběžná část křídla při přesunu na vystružování otvorů pro uchycení podvozku.
Vzadu u stěny jsou vidět montážní přípravky, ve kterých se spojovala přední - náběžná se zadní částí křídla v jeden celek.
 |
Instalace v levé podvozkové šachtě
- pohled ve směru letu |
Drak křídla se vybavil veškerými instalacemi - potrubím pro hydraulický a palivový systém, instalacemi PVD (pitotovi trubice pro snímání celkového tlaku - na každé polovině křídla jedna), elektrickou instalací, anténami radiovybavení, táhly řízení pro ovládání křidélek, namontovaly se koncové nádrže, nohy hlavního podvozku, křidélka, vztakové klapky, brzdící štíty...
Pro představu o složitosti instalací je na snímku vpravo pohled do podvozkové šachty.
|
Pohled na zkušební stend křídel L-39
(Zdroj: propagační materiál Rudý Letov) |
Důležitým místem při výrobě křídla byla zkušebna.
Hotové, vybavené křídlo se upevnilo na zkušební stend a po kontrole těsnosti se hydraulický okruh naplnil kapalinou.
Přes zdroj s čistícím okruhem se celý systém proplachoval tak dlouho, než se zbavil veškerých nečistot, které se mohly do okruhu dostat z potrubí, nebo agregátů.
Poté následovaly komplexní testy veškerých systémů křídla a jeho vybavení - měřily se a seřizovaly výchylky klapek, křidélek, brzdících štítů a ověřovala funkce podvozku.
Nahoru
Výroba zadní části trupu v Letově
|
|
 |
Montáž kýlové plochy L-39 |
|
Montáž vodorovné ocasní plochy L-39
(pro Letov ji vyráběl Moravan Otrokovice) |
(Zdroj: propagační materiál Rudý Letov) |
 |
|
 |
Montáž zadní části trupu
- měření výchylek směrového kormidla |
|
Hotové zadní části trupu před
odesláním do Aera Vodochody |
(Zdroj: propagační materiál Rudý Letov) |
Nahoru
Výroba L-39 po revoluci v roce 1989
Výše uvedený text o výrobě L-39 popisoval stav stabilní produkce ve stovkách, později desítkách dodávaných letounů ročně. Po roce 1989 nastává razantní pokles výroby, protože letouny přestal odebírat hlavní zákazník - SSSR.
Aero Vodochody plnilo zakázky, z nichž některé byly dohodnuté ještě před rokem 1989 - např. pro Alžírsko (prostřednictvím fy. PAMCO), Jemen, Bangladéš a Litvu. Počty vyráběných letounů L-39 každoročně klesaly, často se nejednalo o plnohodnotnou výrobu nových letounů, ale o úpravy již vyrobených a neodebraných letounů (např. 17 kusů L-39ZA původně pro Nigeri prošlo opravou a pak bylo dodáno do Alžírska).
Významnou zakázkou po roce 1989 byla výroba 40 kusů L-39ZA/ART pro Thajsko, realizovaná v letech 1993 až 1997. Posledními seriově vyrobenými letouny Aero L-39 Albatros byly 4 kusy L-39ZA/ART 56. serie výrobních čísel 365601 až 365604, dodané do Thajska v roce 1997 .
V této době byl již ve výrobě následovník Albatrosu - letoun L-59. V letech 1993 až 1994 bylo celkem 48 letounů L-59E dodáno do Egypta, dalších 12, označených jako L-59T odebralo v roce 1996 Tunisko.
V období kolem roku 1994 také začínají vývojové práce na letounu L159.
U programu L-39 se v té době Aero Vodochody soustředilo na podporu stávajících zákazníků a nabízelo generální opravy a upgrady letounů - instalaci katapultážního sedadla VS-2, modernější avioniky, inovovaného havarijního zapisovače a další úpravy.
Pravda je, že ze spousty důvodů se tento záměr příliš nedařil, celkový počet letounů L-39 generálkovaných v Aeru Vodochody byl malý. Provozovatelé často využívali pro generální opravy firem v Rumunsku, na Ukrajině, nebo v dalších zemích - nejblíže například na Slovensku, v Leteckých opravnách Trenčín - všude tam byly opravy Albatrosů levnější, než u výrobce a spousta provozovatelů raději přivřela oči nad kvalitou oprav, hlavně, když se ušetřilo...
Na tuto situaci Aero Vodochody nedokázalo zareagovat, v té době bylo akciovou společností ve 100% vlastnictví státu a společnost směřovala k privatizaci. Stát se choval jako zodpovědný vlastník, byl si vědom vyjímečnosti podniku a dá se říci, že i jako součást pomoci Aeru Vodochody financoval od roku 1995 vývoj letounu L159, kterých pro české letectvo objednal celkem 72 kusů.
První privatizace Aera Vodochody - firma Boeing
V roce 1998 se strategickým partnerem Aera Vodochody stává americká firma Boeing a z dnešního pohledu je jasné, že ji nešlo o žádný rozvoj Aera a zařazení jeho výrobků do své obchodní sítě - jak při vstupu do firmy prohlašovala - ale její zájmy byly pouze krátkodobé. Pravda je také i to, že Boeing vnesl do spousty věcí pořádek a systém, provedl velké změny - zejména ve výrobě dílů. Díky vlastnictví Boeingu získalo Aero Vodochody svoji do té doby největší kooperační zakázku - výrobu vrtulníků S-76 pro americkou firmu Sikorsky, kterou zahájilo v roce 2000.
Partnerství s firmou Boeing skončilo nepříliš důstojně - Aero Vodochody opustila v roce 2004 a podnik znovu zůstává ve vlastnictví státu, který v roce 2005 znovu začíná pracovat na privatizaci společnosti.
Vedle vojenského a kooperačního programu má Aero Vodochody také civilní program, představovaný 8 místným letounem Ae-270, který poprvé vzlétl v roce 2000, v roce 2005 získal typový certifikát EASA a v roce 2007 od americké FAA.
Druhá privatizace Aera Vodochody - finanční skupina Penta
Od počátku roku 2007 se vlastníkem Aera Vodochody stává private equity skupina Penta, která podnik přebírala s prohlášením, že její prioritou je zachování letecké výroby v Aeru. Že jsou leteckou výrobou míněny pouze menší, či větší celky pro jiné letecké výrobce a nikoli výroba vlastních letadel - to začali zaměstnanci Aera vnímat již v následujícím roce.
Rok 2008 byl rok, kdy se díky razantním úsporným opatřením nového vlastníka podařilo dostat společnost z červených čísel. Aero Vodochody získalo nové zakázky v oblasti kooperací, ale také začalo praktické rušení finální výroby vlastních letadel.
Byl zakonzervován program civilního letounu Ae-270, z loga firmy, které znal celý letecký svět zmizela silueta L-39 a i když to Aero Vodochody popírá (viz níže), zahájilo přípravu prodeje programu L-39.
(K prodeji nakonec oficiálně nedošlo, Aero proto v červnu 2010 podepisuje samo kontrakt s Alžírskem na prodloužení životnosti a podporu letounů L-39).
Rok 2009 znamenal nekompromisní konec programu Ae-270 - po několikaměsíční snaze najít kupce byla zrušena veškerá rozpracovaná výroba, demontovány montážní a kontrolní přípravky, uzemněna dosud vyrobená letadla...
Informace o prodeji programu L-39 z veřejných zdrojů:
První informace o prodeji programu L-39 ze dne 23. ledna 2009
Reakce Aera Vodochody na článek v deníku E15 ze dne_23. ledna 2009
|