Uživatelé L-39
V roce 2006 - kdy jsem web L-39.cz spustil - byla situace taková, že L-39 používaly k výcviku a jako lehký bitevník armády zhruba tří desítek zemí světa, spousta Albatrosů se díky rozpadu Sovětského Svazu a následného výprodeje jeho letounů ocitla v soukromých rukou a v neposlední řadě je devětatřicítka používána několika akrobatickými skupinami.
Státy světa jako uživatelé L-39
Podívejme se na uživatele letounů L-39 v historické posloupnosti - nejprve na státy, kterým byly letouny v průběhu výroby dodány.
Přehled uvádí pouze prvotní uživatele L-39 a nezachycuje následné prodeje letounů do dalších zemí a jen rámcově uvádí pohyby letounů do jednotlivých nástupnických států po rozpadu bývalého Sovětského Svazu.
V následující tabulce jsou uvedeny celkové počty letounů L-39 dodané jednotlivým státům. Pod tabulkou jsou ke každému ze států uvedeny podrobnější informace o verzích letounů, roku výroby a kresby či fotografie letounů - pro rychlý přechod klikni na název státu.
|
Celkem dodáno letounů |
|
72 |
|
2 081 |
|
80 |
|
54 |
|
26 |
|
180 |
|
99 |
|
24 |
|
32 |
|
30 |
|
26 |
|
24 |
|
36 |
|
56 |
|
12 |
|
8 |
|
2 |
Thajsko |
40 |
Celkový počet dodaných letounů L-39
|
|
V části "VÝROBA_L-39" je uveden celkový počet vyrobených letounů 2 892.
Rozdíl oproti součtu letadel dodaných letectvům (2 882) je 10 letounů. Z tohoto počtu zůstaly 2 kusy v Aeru Vodochody, 2 kusy byly vyrobeny pro VZLÚ a v letech 1990 a 1991 odebrali celkem 6 nových letounů soukromí zákazníci z USA.
Maďarsko je zemí, která by podle výše uvedeného kriteria do přehledu nepatřila - jde o stát, který získal letouny L-39 stejně jako několik dalších států jinak než přímo od výrobce. O Maďarsku se v závěru přehedu států zmiňuji jednak pro geografickou blízkost a také pro velice dobré vztahy s Aerem Vodochody.
Nahoru

Pohled na mapu světa a státy, kam byly L-39 dodány
|
Československo
dnes: Česká republika, Slovenská republika |
|
verze |
rok výroby |
počet letounů |
C |
1971 - 1989 |
36 |
|
V |
1976 |
6 |
|
ZA |
1980 - 1990 |
30 |
|
|
celkem: |
72 |
|
|
Československá lidová armáda byla zcela logicky prvním uživatelem letounů L-39. Tehdejší Vysoká vojenská škola v Košicích, která zajišťovala výcvik vojenských pilotů pro celé Československo obdržela v roce 1971 prvních 5 letounů L-39C nulté série vybavené motory AI-25W. Později byly motory vyměněny za sériové AI-25TL.
Dnes už asi není možné sledovat pohyby letounů L-39 po letištích a útvarech, z nichž některé už v důsledku mnoha reforem armády nefungují, ale za zmínku stojí okamžik, kdy se Československo od 1. ledna 1993 rozdělilo.
Rozdělení letounů L-39 mezi Českou a Slovenskou republiku od 1. ledna 1993
|
Česká republika  |
Slovenská republika  |
L-39C |
17 |
8 |
L-39V |
4 |
2 |
L-39ZA |
17 |
9 |
|
38 |
19 |
Česká republika
Zatím poslední reforma českého letectva - Vzdušných sil Armády České republiky" znamenala další redukci počtu vojenských letišť, přesuny techniky mezi jednotlivými základnami.
Aktuální (2021) struktura Vzdušných sil Armády ČR:
BOJOVÉ JEDNOTKY
21. základna taktického letectva Čáslav
22. základna vrtulníkového letectva Náměšť nad Oslavou
JEDNOTKY BOJOVÉ PODPORY
24. základna dopravního letectva Praha - Kbely
25. protiletadlový raketový pluk Strakonice
26. pluk velení, řízení a průzkumu Brandýs nad Labem - Stará Boleslav
JEDNOTKY BOJOVÉHO ZABEZPEČENÍ
Správa letiště Pardubice
Armáda České republiky v současné době (2021) již žádné letouny L-39 Albatros neprovozuje.
Poslední čtyři letouny L-39ZA byly v provozu u 213. výcvikové letky na letišti v Čáslavi. První z nich skončil na podzim 2016 letoun ev. č. 3903, svůj poslední let absolvoval v pondělí 24. října 2016 a v té době měl na svém kontě celkový nálet úctyhodných 3644 hodin a 5129 přistání.
Další neletuschopné Albatrosy, používané jako zdroj náhradních dílů, byly postupně odepisovány ze stavu letky a předávány - například VHÚ Praha (ev. č. 2433, 2436) a střední vojenské škole v Moravské Třebové (ev. č. 2344) jako exponáty.
K vyřazení posledních tří provozovaných letounů L-39ZA ev. č. 5015, 5017 a 5019 došlo oficiálně 5.5.2019, v rámci "Dne otevřených dveří letiště Čáslav 2019".

Letecké základny českého letectva
(Mapa - zdroj: wikipedia)
Výcvik pilotů pro naše letectvo zajišťuje "Centrum_leteckého_výcviku_Pardubice", (CLV), které vzniklo 1. dubna 2004, je součástí státního podniku "Letecké_opravny_Malešice" (LOM) a je určeno pro praktický letecký výcvik posluchačů "Univerzity_obrany_Brno". Centrum provozuje celkem 7 letounů L-39C.
CLV Pardubice létá s letouny L-39C následujících čísel:
0103, 0113, 0115, 0441, 0444, 0445 a 0448.
L-39C trupového čísla 0440 havaroval 12. července 2010 v 18:25 při cvičném letu nedaleho obce Borohrádek na Pardubicku. Příčinou havárie byla technická závada - požár motoru. Oba piloti - žák i instruktor - se úspěšně katapultovali a utrpěli jen lehká poranění.
Jednalo se o letoun verze C1 původně 4. výrobní serie (r.v.1974), přestavěný v roce 2000 na stav odpovídající 53. serii, létající pod výrobním číslem 530440 (info zde).
|
|
|
L-39C 0440 v původním nátěru v době uvedení do provozu v roce 1974
(Foto: V. Jukl - výřez z fotografie skupiny) |
|
|
L-39C 0440 po přestavbě v roce 2000
(Foto: Petr Huňáček)
|
|
Trosky L-39C 0440 po havárii 12. 7. 2010
|
CLV dále používá:
letouny Z-142C-AF, Z-43, UL letoun Eurostar EV-97R , L-410 UVP a vrtulníky Mi-2, Mi-17, Enstrom 480B-G.
Letouny Aero L-39 Albatros jsou jednou z legend našeho letectva, jejich historie je nesmírně bohatá a není možné ji popsat v několika odstavcích....
Takže jen pár obrázků a zajímavostí:
Na přelomu let 1999 a 2000 prošlo 8 nejstarších letounů L-39C (1. až 4. výrobní série - výrobní čísla 0103, 0113, 0115, 0440, 0441, 0444, 0445 a 0448) generální opravou a modernizací. Zajímavé je, že pro letouny byly vyrobeny zcela nové přední části trupu, takže po nezbytných opravách získala česká armáda letouny technicky odpovídající 53. serii, s životností 25 let a s plným resursem 4500 letových hodin.
Letouny dostaly v rámci GO nový kamuflážní nátěr - stejný, jaký se používá na letounech L159 - složený z nepravidelných polí šedé a šedozelené barvy, která zasahuje i přes horní plochy okrajových nádrží. První takto upravený letoun č. 0113, který převzalo letectvo dne 15. 12. 1999 je zachycený na následujícím obrázku. (Kresba zmíněné kamufláže L-39C je v části "VÝKRESY, RTG").
|
Nové barevné provedení L-39C jaké dostaly v rámci GO v roce 2000
(Foto: Ivan Procházka, CIAF 2002, Hradec Králové, 31. 8. 2002)
|
|
Nášivka z kombinéz českých
vojenských pilotů L-39 |
Asi nejlepší možnosti pořízení fotografií letounů na zemi i za letu mají sami piloti a tak je tu pár odkazů na internetové fotogalerie s českými L-39:
Aero L-39ZA za letu
Noční lety letounu Aero L-39ZA
L-39C - Centrum let. výcviku Pardubice
16. prosince 2010 ve 14:42 došlo k pádu letounu Aero L-39ZA 2431 z 22. základny letectva Náměšť nad Oslavou. Letoun se z dosud neznámých příčin zřítil dva kilometry od obce Biskupice na Třebíčsku. Oba piloti letoun úspěšně opustili katapultáží. Šlo o zalétávací let po technické údržbě letounu, při níž byl vyměněn motor.
 |
Letoun L-39ZA 2431 za letu..... |
...a jeho trosky u obce Biskupice. |
|
Nahoru
Slovenská republika
Historie Albatrosů na Slovensku začíná v Košicích - Vysoká vojenská škola v Košicích byla prvním uživatelem L-39 a zajišťovala na těchto letounech výcvik nejen československých, ale i zahraničních pilotů a pozemního technického personálu.
Působila zde i dnes už neexistující akrobatická skupina Biele Albatrosy. 15. dubna 2005 odletěl z Košic na základnu Sliač poslední z jejích strojů a skupina zanikla. Podrobnosti o skupině jsou uvedeny níže, v části Akrobatické skupiny.

Letecké základny slovenského letectva
(Mapa - zdroj: http://www.scramble.nl)
V roce 2005 létaly u 2. stíhací letky na základně Sliač letouny L-39C, L-39V, L-39ZA a jeden letoun L-39CM. Posledně jmenovaná verze letounu vznikla v jediném exempláři v Leteckých opravnách Trenčín a vyznačuje se především modernizovanou avionikou a přístrojovým vybavením.
|
|
|
Palubní desky modernizovaného L-39CM
(Zdroj: časopis Letectví a kosmonautika, ročník 2004)
|
|
|
|
|
|
Letoun L-39C slovenského letectva v nejnovějším barevném provedení
|
Nahoru
|
Sovětský Svaz
dnes: Rusko a další nástupnické státy |
|
verze |
rok výroby |
počet letounů |
C |
1973 - 1991 |
2 081 |
|
|
celkem: |
2 081 |
|
|
Popsat v několika málo odstavcích provoz více než 2 000 letounů L-39 v zemi, která představovala zhruba 1/6 plochy Země - to je nemožné. L-39 zde bez velkých problémů a ke spokojenosti tisíců pilotů létaly ve všech představitelných klimatických podmínkách.
Albatrosy se dodnes používají pro letecký výcvik a kondiční létání ruských kosmonautů ve Hvězdném městečku nedaleko Moskvy. Každý z nich má na L-39 nalétáno minimálně několik desítek hodin. Zajímavé je, že náš první kosmonaut Vladimír Remek se na L-39 přeškolil v Košicích až v roce 1978 - tedy po kosmickém letu.
Rozdělení území dnešní Ruské federace na vojenské okruhy
Po kliknutí na zvolený okruh se v novém okně zobrazí podrobnější obrázek.
(Mapy - zdroj: http://www.scramble.nl)

Typické barevné provedení letounů L-39C dodaných do Sovětského Svazu

Některé L-39C získaly v rámci oprav v SSSR kamufláž s podílem hnědé barvy kresba"Clarework Graphics"
(Zdroj: http://www.clavework-graphics.co.uk)
|
|
|
Materiální podmínky a úroveň technické péče v sovětské armádě
nebyly ideální, ale Albatrosy i zde sloužily velice spolehlivě
|
Letových snímků ruských Albatrosů je nepřeberné množství, ale tenhle - i když je L-39 velice malá a v pozadí - je přesto velice zajímavý.
Zachycuje L-39 jako doprovod největšího dopravního letounu na světě An-225, nesoucího ruský raketoplán Buran při prvním pokusném letu 12. května 1989, těsně před přeletem na aerosalon na pařížském letišti Le Bourget.

L-39 doprovází An-225 Mria s ruským raketoplánem Buran na hřbetu
(Zdroj: http://www.buran.ru)
Po rozpadu SSSR v roce 1991 mělo v Rusku zůstat 1 202 letounů a ostatní se rozdělily mezi osamostatněné státy - přesné informace o pohybech letounů nejsou a tak jen několik příkladů:
Arménie
Protože je Arménie chudou a hornatou zemí, představovaly letouny L-39 nejvýkonnější letouny v její historii. Arménie trpí nedostatkem dlouhých rovných ploch pro vybudování letiště s upraveným a únosným povrchem pro stíhací letouny. Proto nemá ve výzbroji zavedeny stíhací letouny, ale i přesto se svými L-39 dokázala úspešně bojovat proti Azerbajdžánskému stíhacímu letectvu. Podle internetových zdrojů by měly být v roce 2005 v provozu pouze 2 letouny.
Ázerbajdžán
Ázerbajdžán dnes (2005) provozuje jen dva letouny L-39.
Kyrgyzstán
Z celkem 120 L-39C 4 kusy odprodal Kyrgyzstán Litvě, 6 ks Estonsku a v současné době provozuje 3 nebo 4 kusy a 24 jich má uskladněno.
Ukrajina
Na Ukrajině zůstalo podle několika zdrojů asi 530 letounů L-39. Špatná finanční situace celé armády jejich počet značně snížila a v roce 2005 bylo v provozu necelých 200 strojů. Velké množství letounů L-39 je skladováno např. na letišti Cuguev, ležícím asi 20 km východně od Charkova.
Čečensko
V této kavkazské republice zanechala v roce 1992 ruská armáda 152 letounů L-39C, které byly (spolu s cca 94 staršími L-29) opatřeny výzbrojí v kontejnerech nebo raketovými bloky a v rukou protiruských sil se účastnily bojových operací v letech 1994 až 1996. Proti lépe vybavené a vycvičené ruské armádě mnoho šancí neměly - většina letounů byla zničena na zemi. V médiích tak bylo možné vidět snímky zničených Albatrosů na čečenských letištích.
Nahoru
|
Irák |
|
verze |
rok výroby |
počet letounů |
C |
1975 |
6 |
|
ZO |
|
74 |
|
|
celkem: |
80 |
|
|
Irák byl po SSSR druhým zahraničním uživatelem letounů L-39 a prvním zákazníkem, který obdržel letouny ve verzi ZO.
Podle informací dostupných na Internetu by v roce 2005 mělo irácké letectvo mít 30 až 40 letounů L-39 - převážně ve verzi ZO.

Letecké základny iráckého letectva
(Mapa - zdroj: http://www.scramble.nl)
Na následujících obrázcích jsou dvě barevná provedení letounů, které byly provozovány v leteckých školách v Rášídu a Tikrítu.
|
Prvních šest dodaných letounů L-39C
bylo v jednoduchém barevném provedení
(Zdroj: časopis Letectví a kosmonautika, ročník 1983; autor: Miroslav Balous) |
|
|
Irácký letoun L-39ZO
(Zdroj: časopis Letectví a kosmonautika, ročník 1983; autor: Miroslav Balous) |
|
Irácký L-39ZO z předchozí kresby vyfotografovaný na letišti v Bratislavě
- mezipřistání během přeletu k zákazníkovi |
Podle veřejných zdrojů - v rámci pobytu iráckého prezidenta v České republice v říjnu 2005 navštívili zástupci irácké strany Aero Vodochody. O obsahu jednání nebyly zveřejněny žádné informace, ale je možné, že se jednalo i o iráckých L-39.
Nahoru
|
Německá demokratická republika
dnes: Spolková republika Německo |
|
verze |
rok výroby |
počet letounů |
V |
1976 |
2 |
|
ZO |
|
52 |
|
|
celkem: |
54 |
|
|
Letectvo východního Německa se stalo jediným zahraničním uživatelem verze V pro vlekání terčů. Po sjednocení Německa byly nakonec všechny L-39 vyřazeny a prodány či darovány do zahraničí (například do Maďarska).
|
|
L-39ZO ev. č. 175 s podvěšeným raketovým blokem UB-16 a nádrží 350 l.
V současné době je tento letoun umístěn v muzeu Sinsheim.
|
|
|
|
Východoněmecké letouny L-39ZO |
|
L-39ZO po sjednocení Německa
- s evidenčním číslem podle zvyklostí Luftwaffe |
Nahoru
|
Afghanistan |
|
verze |
rok výroby |
počet letounů |
C |
|
26 |
|
|
celkem: |
26 |
|
|
Afghánistán byl vždy neklidnou zemí - v roce 1973 byl svržen král, následovalo pár let tahanic o moc - převrat a vše vyústilo až v okupaci země Sovětským Svazem, která trvala od prosince 1979 do února 1989.
Dodávka letounů L-39C do Afghánistánu proběhla ve třech etapách: prvních 12 letounů v provedení C4 bylo vyrobeno v roce 1977, dalších 6 - také C4 v roce 1983 a posledních 8 letounů v provedení C1 potom v roce 1984.
Po roce 1989 většinu země ovládá hnutí Taliban, proti kterému stála tzv. Severní aliance. V devadesátých letech Taliban podle dostupných informací vlastnil 4 až 5 L-39C a Severní aliance měla v té době mít asi 10 letounů L-39C. Letouny byly upravovány pro bojové použití jako bombardéry a vyzbrojeny pro vzdušný boj, ale jejich bojový potenciál byl velice nízký, neboť se jednalo cvičnou verzi s jedním závěsníkem o nízké nosnosti.
Veřejné zdroje o letounech L-39 nehovoří a tak v Afghánistánu s největší pravděpodobností již není žádný letuschopný stroj.

Letecké základny afghánského letectva
(Mapa - zdroj: http://www.af.mil)
|
Dobový snímek afghánských letounů L-39C
(Zdroj: časopis Letectví a kosmonautika, Monografie L-39)
|
|
Letoun L-39C afghánského letectva v původním barevném provedení |
|
|
Kamuflovaný letoun L-39C afghánského letectva |
Nahoru
|
Libye |
|
verze |
rok výroby |
počet letounů |
ZO |
|
180 |
|
|
celkem: |
180 |
|
|
Velká libyjská arabská lidová socialistická džamáhíríje - jak zní překlad oficiálního názvu - byla zemí, kde létalo druhé největší množství letounů L-39 po SSSR - celkem 180 letounů ve verzi L-39ZO.
Od roku 1988 - kdy se nejprve spekulovalo a později i potvrdilo, že Libye má podíl viny na atentátu na letadlo společnosti Pan Am, při kterém zemřelo nad skotským Lockerbie 259 lidí byla až do roku 2003 Libye v mezinárodní izolaci.
Letouny L-39 tak zůstaly bez oficiální podpory výrobce a postupně klesal počet letuschopných strojů. V této době se např. 10 letounů L-39ZO z Libye dostalo do Egypta, 3 nebo 4 do Ugandy a 2 libyjské letouny získala Ghana.
Od roku 2004 se mezinárodní sankce uvolnily poté, co země spolupracuje na vyšetřování okolností letecké katastrofy ve Skotsku a režim odškodnil pozůstalé obětí. Poměrně záhy poté se uskutečnily jednání mezi Libyí a Aerem Vodochody o dalším osudu Albatrosů.

Letecké základny libyjského letectva
(Mapa - zdroj: http://www.futura-dtp.dk)
|
|
Libyjský L-39ZO s "evropskými" a detail arabských čísel pozdějších dodávek letounů
(Zdroj: časopis Letectví a kosmonautika, Monografie L-39)
|
|
Kamuflovaný letoun L-39ZO libyjského letectva |
|
Nahoru
|
Sýrie |
|
verze |
rok výroby |
počet letounů |
ZO |
1980 - 1982 |
55 |
|
ZA |
|
44 |
|
|
celkem: |
99 |
|
|
Různé zdroje na Internetu uvádí, že syrské letectvo mělo v roce 2005 provozovat ještě 23 až 40 letounů L-39. Jedná se pravděpodobně o letouny, které v roce 1995 prošly generální opravou.

Letecké základny syrského letectva
(Mapa - zdroj: http://www.scramble.nl)

Syrský L-39ZO na kresbě"Clarework Graphics"
(Zdroj: http://www.clavework-graphics.co.uk)
|
Letoun L-39ZO syrského letectva v typické pouštní kamufláži
(Zdroj: časopis Letectví a kosmonautika, ročník 1983; autor: Miroslav Balous) |
Nahoru
|
Vietnam |
|
verze |
rok výroby |
počet letounů |
C |
|
24 |
|
|
celkem: |
24 |
|
|
Vietnamské letectvo - "Khong Quan Nhan Dan Viet Nam" provozuje letouny L-39 na výcvikové základně Nha-Trang u stejnojmenného přímořského letoviska na jihu země.
910. pluk u kterého Albatrosy létají nesl v osmdesátých letech jméno "Julius Fučík" - možná, že je tomu tak ještě i dnes...
Vietnam v devadesátých letech odebíral určité množství náhradních dílů pro L-39, ale žádné další informace o počtech letuschopných strojů nejsou z veřejných zdrojů k dispozici.
29. dubna 2005 došlo k havarii jednoho z letounů ze základny Nha-Trang. Jeden pilot se katapultoval, druhý zahynul. Příčinou katastrofy byla porucha motoru.
|
Letoun L-39C vietnamského letectva |

Vietnamský L-39C s jiným provedením výsostných znaků
na kresbě "Clarework Graphics"
(Zdroj: http://www.clavework-graphics.co.uk)
Nahoru
|
Rumunsko |
|
verze |
rok výroby |
počet letounů |
ZA |
|
32 |
|
|
celkem: |
32 |
|
|
18. prosince 1981 absolvovali rumunští vojenští piloti - plukovník Constantin Grecu a major Ioan Suciu první operační let v rumunském L-39ZA.
Rumunsko bylo jediným uživatelem, který dostal letouny L-39ZA bez kamufláže. Celý letoun byl nastříkán hliníkovou barvou a na přídi měl výrazné - červené evidenční číslo.
V letech 1981 až 1985 bylo Rumunsku dodáno celkem 32 letounů, které působily na výcvikové základně Boboc. Většina letounů byla později přemístěna na nedalekou základnu Ianca, kde nahradily "uzeměné" letouny rumunsko - jugoslávské výroby IAR93 "Vultur". V roce 1999 se devětatřicítky opět vrací na základnu Boboc.
Jedinou katastrofou L-39ZA v Rumunsku byla havárie letounu ev. č. 118, při které na základně Timisoara 11. června 1997 zahynul i velitel rumunskch vzdušných sil Ioan Stan. Druhou obětí byl Gheorghe Cretu.
V roce 2000 bylo deset letounů L-39ZA prodáno do USA (Worldwide Warbirds Phoenix, Arizona) a v roce 2001 nabídlo Rumunsko k prodeji dalších šest letounů.

Letecké základny rumunského letectva
(Mapa - zdroj: http://www.scramble.nl)
Přehled rumunských letounů L- 39ZA:
evid. číslo |
výrobní číslo |
rok dodání |
poznámka |
103 |
232403 |
1982 |
prodán v r. 2000 jako N395ZA |
106 |
232406 |
1982 |
prodán v r. 2000 jako N396ZA |
109 |
232409 |
1982 |
|
112 |
232412 |
1982 |
prodán v r. 2000 jako N397ZA |
115 |
132015 |
1981 |
prodán v r. 2000 jako N391ZA |
118 |
132018 |
1981 |
havarie 11. června 1997 - Timisoara |
121 |
132021 |
1981 |
prodán v r. 2000 jako N392ZA |
124 |
132024 |
1981 |
|
127 |
132027 |
1981 |
|
128 |
432828 |
1984 |
prodán v r. 2004 spol. PAMCO INT. a.s. |
129 |
332629 |
1983 |
|
130 |
132030 |
1981 |
prodán v r. 2000 jako N393ZA |
131 |
432830 |
1984 |
|
132 |
332632 |
1983 |
|
133 |
132033 |
1981 |
prodán v r. 2000 jako N394ZA |
134 |
432834 |
1984 |
|
135 |
332635 |
1983 |
|
136 |
132036 |
1981 |
|
137 |
432832 |
1984 |
|
138 |
332638 |
1983 |
prodán v r. 2000 jako N398ZA |
139 |
432836 |
1984 |
uskladněn na let. akademii v Brašově |
140 |
432840 |
1984 |
|
141 |
332641 |
1983 |
prodán v r. 2000 jako N399ZA |
142 |
432842 |
1984 |
prodán v r. 2004 spol. PAMCO INT. a.s. |
143 |
432838 |
1984 |
prodán v r. 2004 spol. PAMCO INT. a.s. |
144 |
332644 |
1983 |
prodán v r. 2000 jako N390ZA |
145 |
533218 |
1985 |
|
146 |
533220 |
1985 |
|
147 |
332647 |
1983 |
|
148 |
533222 |
1985 |
prodán v r. 2004 spol. PAMCO INT. a.s. |
149 |
533224 |
1985 |
|
150 |
332650 |
1983 |
|
|
Rumunský letoun L-39ZA ev. č. 134 (v pozadí L-29 Delfín)
(Foto: Roger Cook, 2001)
|
|
|
V roce 2004 odkoupila společnost PAMCO INT. a.s. od Rumunska 4 ks L-39ZA, které byly pracovníky Aero Vodochody v srpnu 2004 na místě demontovány a odeslány do Aera.
Zde byly letouny několik měsíců uskladněny a v lednu 2006 převezeny do Kunovic.
|
Demontáž rumunských L-39ZA pro PAMCO INT. a.s.
před odesláním do Area Vodochody - srpen 2004
|
Fotografie L-39 uskladněných v Kunovicích je zde.
Nahoru
|
Kuba |
|
verze |
rok výroby |
počet letounů |
C |
|
30 |
|
|
celkem: |
30 |
|
|
Kubánské letectvo - "Defensa Antiaerea y Fuerza Aerea Revolucionaria (DAAFAR)" používalo letouny L-39 pro výcvik na několika leteckých základnách: La Coloma, San Antonio de los Banos, La Coloma, Holguín a Ciudad Libertad.
Pro základní výcvik se na Kubě používají i české letouny Zlín Z-326T - v sedmdesátých letech jich bylo dodáno 60 kusů a cca dvacet z nich ještě slouží. V letech 1988 až 1995 používalo kubánské letectvo také 9 kusů Z-42 a Z-142.
Podle informací na Internetu mělo být na Kubě v roce 2004 v provozu ještě cca 25 letounů L-39C.

Letecké základny kubánského letectva
(Mapa - zdroj: http://www.scramble.nl)
|
Letouny L-39C kubánského letectva
(Zdroj: časopis Letectví a kosmonautika, Monografie L-39)
|
|
Barevné provedení letounů L-39C kubánského letectva
(Zdroj: časopis Letectví a kosmonautika, ročník 1983; autor: Miroslav Balous) |
|
|
|
Nahoru
|
Etiopie |
|
verze |
rok výroby |
počet letounů |
C |
|
26 |
|
|
celkem: |
26 |
|
|
Etiopie obdržela celkem 26 letounů L-39C1 ve třech dodávkách: 10 letounů bylo vyrobeno v roce 1983, dalších 10 bylo z produkce roku 1988 a posledních 6 kusů opustilo výrobní linku v roce 1991.
Etiopie patří mezi nejchudší země světa, je velice zaostalá, hospodářství je rozvrácené občanskou válkou a konfliktem se sousední Eritreou.
Podle informací dostupných na Internetu by v roce 2005 mělo být v Etiopii v provozu cca 10 letounů.

|
Kresba letounu L-39C etiopského letectva
|
|
|
Letoun L-39C etiopského letectva s otevřenými kryty podvozků |
Nahoru
|
Nigerie |
|
verze |
rok výroby |
počet letounů |
ZA |
|
24 |
|
|
celkem: |
24 |
|
|
|
Ocasní plochy nigerijských L-39ZA
(Zdroj:prospekt Aero Vodochody)
|
24 letounů L-39ZA bylo do Nigerie dodáno ve dvou etapách po 12 kusech - první letouny z 38. serie v roce 1986 a dalších 12 kusů ze 40. serie v roce 1987.
V obou případech se jednalo o provedení ZA4.
Další dodávku letounů dohodla s Nigerií naše vláda těsně po revoluci - v roce 1990. Než byly letouny vyrobeny, došlo v Nigerii k převratu a nová vláda letouny neodebrala. Tyto stroje byly v roce 2001 prodány české společnosti PAMCO INT., která je nechala u výrobce opravit a poté je dodala do Alžírska.

Mapa Nigerie
(Mapa - zdroj: http://www.cia.gov)

Nigerijský L-39ZA na kresbě "Clarework Graphics"
(Zdroj: http://www.clavework-graphics.co.uk)
|
Jeden z letounů L-39ZA, které Nigerie neodebrala s českými výsostnými znaky
(Zdroj: prospekt Aero Vodochody; foto: Jan Kouba) |
Nahoru
|
Bulharsko |
|
verze |
rok výroby |
počet letounů |
ZA |
|
36 |
|
|
celkem: |
36 |
|
|

Bulharské letectvo používá letouny L-39ZA převážně na 12. výcvikové letecké základně Kamenec ležící na severu země. Základní výcvik pilotů zde probíhá i na turbovrtulových PC-9. Čtyři letouny před L-39 byly určitý čas provozovány na základně Graf Ignatěvo v centrální části země.
Šest letounů L-39 prodalo Bulharsko v roce 1997 do Kambodže. V průběhu let 2001 až 2004 bylo sedm dalších letounů prodáno do USA - výrobní čísla: 734105, 734107, 734109, 633837, 633909, 633911 a 633913.
V říjnu 1990 havaroval na základně Kamenec letoun výrobního čísla 633917.
Podle informací na Internetu by mělo být v Bulharsku v roce 2005 v provozu ještě cca 20 letounů L-39ZA.
V listopadu 2005 uzavřelo AERO Vodochody kontrakt s Bulharským ministerstvem obrany, jehož předmětem bylo prodloužení životnosti - doby do GO u 12 letounů L-39ZA. Kontrakt byl rozdělen do čtyřech etap. Opravy letounů probíhaly přímo u bulharského zákazníka - 12. dubna 2006 byl předán poslední opravený letoun.
Poslední etapa - dodávka náhradních dílů proběhla v květnu 2006.
Letecké základny bulharského letectva
(Mapa - zdroj: http://www.scramble.nl)

Kamuflážní schema bulharských L-39ZA na kresbě "Clarework Graphics"
(Zdroj: http://www.clavework-graphics.co.uk)
|
|
 |
Tři snímky letounů L-39ZA bulharského letectva |
Nahoru
|
Alžírsko |
|
verze |
rok výroby |
počet letounů |
ZA |
1987 - 1995 |
49 |
|
C |
|
7 |
|
|
celkem: |
56 |
|
|
|
Alžírský L-39ZA nad českými horami
(foto: Jan Kouba)
|
Posledních 17 letounů L-39 verze bylo do Alžírska dodáno nikoli přímo výrobcem, ale prostřednictvím české společnosti PAMCO INT., která od Aera Vodochody odkoupila letouny L-39ZA z nerealizovaného kontraktu pro Nigerii.
Poslední letouny zákazník převzal v roce 2004.
Pro zajímavost - základní výcvik alžírských pilotů probíhá na českých letounech Z-142, kterých zde od roku 1990 slouží celkem 30 kusů.
|
Jeden ze sedmi dodaných letounů L-39C alžírského letectva |

Další alžírský L-39C na kresbě "Clarework Graphics"
(Zdroj: http://www.clavework-graphics.co.uk)
|
|
Letoun L-39ZA alžírského letectva s podvěšenou 150 l. nádrží |
Začátkem roku 2005 bylo v Alžírsku v provozu asi 23 letounů L-39.
V říjnu 2005 oznámilo Aero Vodochody, že uzavřelo ve spolupráci s akciovou společností PAMCO INT. - která je dlouhodobým exkluzivním partnerem Aera v Alžírsku - kontrakt na zajišťování generálních oprav L-39.
Kontrakt zahrnuje především audit opravárenské linky v Algeru, následovat by měla technická pomoc při provádění generálních oprav letounů L- 39 a opravy vybraných dílů a sestav. V první fázi bude generální oprava prováděna na celkem 10 letounech L-39, verze C a ZA. V závěrečné fázi plnění kontraktu se předpokládá jeho rozšíření i o spolupráci na komplexní modernizaci části alžírských letounů L-39.
Alžírsko udržuje s Aero Vodochody dobré vztahy - v září 2004 se zde např. uskutečnilo předvedení letounů L159A a L159B:
 |
|
Září 2004 - letouny L159A a L159B s alžírskými L-39 |
Nahoru
|
Jemen |
|
verze |
rok výroby |
počet letounů |
C |
|
12 |
|
|
celkem: |
12 |
|
|

Prodej letounů L-39 do Jemenu provázela diskuse, zda se přes tuto zemi nedostává vojenský materiál do třetích zemí, kam je prodej zbraní embargován. V této souvislosti se často mluvilo o Severní Koreji nebo o Súdánu.
Faktem je, že šlo o letouny cvičné verze, na vývoz vojenského materiálu do Jemenu embargo nebylo a tak byla vývozní licence na dodávku letounů nakonec Aeru Vodochody udělena.
Aero Vodochody uzavřelo kontrakt na dodávku letounů na počátku roku 1999. Letouny byly vyrobené v rámci 52. serie v provedení C1 původně pro SSSR, který je ale již neodebral.
Vlastní dodávka byla realizována v roce 2000.

Letecké základny jemenského letectva
(Mapa - zdroj: http://www.futura-dtp.dk)
|
|
Letouny L-39C jemenského letectva |
Nahoru
|
Bangladéš |
|
verze |
rok výroby |
počet letounů |
ZA |
|
8 |
|
|
celkem: |
8 |
|
|

Bangladéš je chudou zemí, která v roce 1971 získala nezávislost na Pákistánu. Letectvo země vzniklo oficiálně 28. září 1973 a od počátku bylo závislé na podpoře ze zahraničí. Pomoc při jeho budování mu poskytla Čína a SSSR, odkud přišlo např. 12 letounů Mig-21 a několik dopravních letadel. Další letouny sem dodala např. Francie a Pákistán.
V roce 2005 fungovaly tři letecké základny: Jessore, Tejgaon - Kurmitola a Chittagong a letka L-39ZA operuje ze základny Chittagong na jihovýchodě země.
V roce 2002 prošly bangladéšské letouny generální opravou u výrobce - Aero Vodochody.

Letecké základny bangladéšského letectva
(Mapa - zdroj: http://www.scramble.nl)

Kamuflážní schema bangladéšských L-39ZA na kresbě "Clarework Graphics"
(Zdroj: http://www.clavework-graphics.co.uk)

Snímek L-39ZA bangladéšského letectva
(Zdroj: stará verze webu bangladéšských vzdušných sil)
Nahoru
|
Litva |
|
verze |
rok výroby |
počet letounů |
ZA |
|
2 |
|
|
celkem: |
2 |
|
|
V litevském letectvu sloužilo v roce 2005 celkem šest strojů L-39. Čtyři ve verzi L-39C a pocházejí z Kyrgyzstánu, kterému zbyly po rozpadu SSSR a další dva jsou ve verzi L-39ZA a byly zakoupeny přímo u výrobce - jednalo se o letouny z nerealizovaného kontraktu pro Nigerii.
Všechny stroje L-39 jsou dislokovány na základně Siauliai na severu země.

Letecké základny litevského letectva
(Mapa - zdroj: http://www.scramble.nl)

Litevský L-39ZA bez kamufláže na kresbě "Clarework Graphics"
(Zdroj: http://www.clavework-graphics.co.uk)
|
Letoun L-39ZA litevského letectva za letu |
|
Letoun L-39ZA litevského letectva s podvěšenou 350 l. nádrží |
Nahoru
|
Thajsko |
|
verze |
rok výroby |
počet letounů |
ZA |
|
40 |
|
|
celkem: |
40 |
|
|
Thajskému královskému letectvu (RTAF) byly dodány letouny ZA v modernizované verzi -
L-39ZA/ART , které provozuje na dvou letištích. Větší počet je umístěn na základně Korat v centrální části Thajska, která je "výkladní skříní" RTAF - letectvo sem zve zahraniční delegace a pořádá zde pravidelná cvičení s okolními státy (Singapur, Malajsie - ale také Austrálie a USAF). Druhým působištěm je základna Takhli, ležící asi 200 km západně, kde se devětatřicítky používají pro operační lety.
Celkem nalétaly L-39ZA/ART více než 60 000 letových hodin, někteří piloti mají jen na tomto typu nalétáno přes 1 000 hodin. Z původně dodaných 40 letounů 4 z nich havarovaly a tak jich v roce 2005 létalo již pouze 36.
Koncem roku 2001 prošly GO v novém opravárenském závodě v Takhli první dva letouny (v.č. 395405 a 395407). V roce 2002 uzavřelo thajské letectvo kontrakt s Aerem Vodochody na provedení generální opravy 25 letounů z první dodávky, realizované v letech 1994 až 1996. Práce probíhaly u zákazníka, zpět do výrobního závodu a k subdodavatelům byla odeslána asi polovina z cca 12 000 přístrojů a agregátů demontovaných z letounů. Ke konci září 2005 předalo Aero Vodochody thajskému letectvu poslední - 25. letoun po provedené generální opravě.

Letecké základny thajského letectva
(Mapa - zdroj: http://www.scramble.nl)

Thajský letoun L-39ZA na kresbě "Clarework Graphics"
(Zdroj: http://www.clavework-graphics.co.uk)
Nahoru
|
Maďarsko |
|
verze |
rok výroby |
počet letounů |
ZO |
|
24 |
|
|
celkem: |
24 |
|
|
Maďarské vojenské letectvo -"Magyar Honvédség Repülö Csapatai" - nepatří mezi prvotní uživatele letounů L-39, ale shodou okolností je jedním z posledních uživatelů Albatrosů - v roce 1994 převzalo 24 kusů L-39ZO z Německa. Po sloučení obou německých států nebyla letadla používána, byla tři roky uskladněna v Rothenburgu a poté bezplatně - za symbolickou jednu marku - předána Maďarsku. Dvacet z nich bylo uvedeno do letuschopného stavu v opravárenském závodě Tokol.
Maďarské letectvo je s letouny velice spokojeno a v roce 2005 provedl výrobce - Aero Vodochody ve spolupráci s opravárenským závodem Kecskemét rozsáhlé kontroly draku i systémů. Po určitých opravách a výměnách agregátů byla u celkem osmi letounů prodloužena životnost. Poslední - osmý letoun byl po záletu převzat dne 25. srpna 2005.

Letecké základny maďarského letectva
(Mapa - zdroj: http://www.scramble.nl)

Maďarský letoun L-39ZO na kresbě "Clarework Graphics"
(Zdroj: http://www.clavework-graphics.co.uk)
 |
Letouny L-39ZO maďarského letectva na stojánce
(První a poslední letoun s dvoubarevnou kontrastní maďarskou kamufláží
- ostatní ještě v barevném provedení bývalé NDR s přetřenými výsostnými znaky)
|
 |
 |
Letouny L-39ZO maďarského letectva |
V březnu roku 2008 se do Aera Vodochody vrátily letouny ev. čísel 122, 124, 125, 130, 132, 134, 137, 138, 140 - Maďarsko tímto způsobem částečně platilo za výcvik svých pilotů na továrním prototypu L159B. Několik z těchto letounů bylo dále prodáno, prošlo opravou a pravděpodobně budou sloužit soukromým majitelům.
Dobová životnost letounů ev. čísel 119, 128, 135 a 136, prodlužovaná na základě prohlídek výrobce skončila na podzim roku 2009.
Bohatá internetová galerie fotografií maďarských letounů L-39ZO je zde.
Nahoru
Akrobatické skupiny
Biele Albatrosy
Za den vzniku skupiny lze považovat 27. listopad 1990, kdy se na výzvu pplk. M. Sakáče sešli instruktoři létání z 2. leteckého školního pluku při Vojenské vysoké letecké škole v Košicích. Za konec přípravného období se dá počítat leden roku 1991, kdy došlo k vytvoření oficiálního předváděcího týmu slovenské armády, jehož součástí měla být i akrobatická skupina s letouny L-39C.
Zpočátku nacvičovala skupina létání v trojici a tak se i poprvé představila veřejnosti - bylo to 3. srpna 1991 v rámci doprovodného programu při 9. Mistrovství světa v parašutismu v Lučenci.
Skupina se postupně doplnila dalšími piloty a od konce roku 1991 používala název "Biele Albatrosy" a poprvé se šesti letouny L-39C vystoupila 23. května 1991 na leteckém dni v Přerově.
V létě 1992 dostalo všech šest strojů v Aeru Vodochody zcela nový nátěr ve slovenských národních barvách, který nahradil původní kamufláž. Následovalo první vystoupení skupiny na mezinárodní akci - bylo to 4. a 5. září 1992 na CSIAF v Bratislavě.
Do života skupiny zasáhlo i dělení federace a letecké techniky od 1. ledna 1993 - postupně se podařilo zajistit pro skupunu plný počet strojů, nacvičovat a za rok 1993 stihla skupina učínkovat celkem na 18 leteckých dnech na Slovensku i v zahraničí.

Od roku 1995 měla skupina sedm letounů - tak, jak je to obvyklé - vyplňoval sólový letoun čas, kdy se skupina přeskupovala mimo dohled diváků.
Krizovým byl rok 1996, kdy letounům docházely resursy - po dobu revizí a oprav se cvičilo i na obou slovenských letounech L-39V. 17. července 1996 došlo k první havárii - při nácviku v Košicích se v silné turbulenci srazila čísla 2 a 6. Dva piloti prvního stroje se katapultovali a neovladatelný L-39C 4357 narazil do budovy. Druhý letoun - L-39V 0730 i přes poškození kormidel bezpečně přistál.
V letech 1997 musely některé letouny na GO, ale i přesto se dařilo zajistit výcvik a účast na velkém množství akcí. Skupina sbírala ocenění a získávala uznání, takže i přes úsporná opatření v letectvu se dařilo zajistit např. nové vyvíječe dýmu.
Tragickým dnem byl pro skupinu 3. červen 2000, kdy na letišti Sliač havaroval L-39 4355 a jeho pilot zahynul.
První vážné úvahy o zrušení skupiny přišly v roce 2001, kdy se v důsledku reorganizace letectva začala omezovat vojenská činnost na letišti v Košicích a letadla i personál se stěhoval na Sliač. Podmínky pro výcvik zde nebyly ideální, skupinu narušil odchod několika členů a počet vystoupení skupiny se znatelně omezil. Skupina létala jako pětičlená.

Skupina Biele Albatrosy s detailem letounu L-39C
(Zdroj: časopis Letectví a kosmonautika ročník 2004)
Poslední vystoupení skupiny Biele Albatrosy se uskutečnilo na CIAF 2002 v Hradci Králové. Na podzim 2002 odchází letouny do Leteckých opraven Trenčín, kde měly být v rámci GO modernizovány. Opravy se protahují, koncepce slovenského letectva se mění - s provozem L-39C této skupiny už se prý nepočítá.....
Je jasné, že pro letectvo malého státu - jakým je Slovensko, představoval provoz takové akrobatické skupiny velkou zátěž. Přínos v oblasti propagace země se velice těžko vyčísluje, i když je nesporný.
Velká škoda, že slovenská akrobatická skupina Biele Albatrosy je už minulostí - oficiálním dnem ukončení činnosti je 15. duben 2004.
Byli to opravdoví "velvyslanci" Slovenska na evropském nebi...

Pro zájemce o podrobnější informace fungují i nadále webové stránky skupiny.
Nahoru
BREITLING
Finanční zabezpečení provozu letounů a ostatních - na první pohled méně viditelných, ale důležitých činností a položek souvisejících s fungováním akrobatické skupiny měly rozhodující vliv na ukončení činnosti skupiny Biele Albatrosy - viz výše. I pro letectvo menšího státu to bylo poměrně velkou zátěží a tak stojí za pozornost, pokud někdo provozuje leteckou akrobatickou skupinu s proudovými letouny na komerční bázi.
A to je příklad francouzské skupiny Breitling.
Skupina létala na vrtulových letadlech Pilatus PC-7 v různých barevných schématech podle přání sponzorů - Martini, později ECCO/ADECCO. Na jaře roku 2002 přešla skupina na proudové L-39. Dodávka Albatrosů proběhla v dubnu, 12. května se již zkouší let ve dvojici a 19. května absolvovala skupina první veřejné vystoupení ve francouzském Cazaux před 22 000 diváky.
Skupina současně změnila i svého sponzora - stala se jím alžírská Khalifa Group, která vlastnila první soukromou banku v Alžírsku - El Khalifa bank, Khalifa Airways, velkou půjčovnu automobilů a podíl v Antinea Airlines.
Skupina mění název na "Khalifa" a své letouny L-39 opatřila tmavě modrým nátěrem se žlutými doplňky.
První mezinárodní vystoupení skupiny s letouny L-39 se odehrálo 7. a 8. září 2002 v anglickém Duxfordu. Skupina se rozšiřuje - létá se čtyřmi Albatrosy, ale do jejího fungování poměrně brzo zasáhly finanční problémy a v roce 2003 proto skupina omezila svou činnost a počty vystoupení.
Problémy a nejistota končí příchodem nového silného sponzora, kterým se od začátku roku 2004 stává prestižní a dlouholetý výrobce hodinek pro letce a kosmonauty - švýcarská firma Breitling.

Od února 2004
používá skupina
nové logo se
siluetami pěti L-39:
Skupina sídlí na letišti Darois poblíž Dijonu a její zakladatel - Jacques Bothelin má nalétáno přes 9 000 letových hodin na 145 typech letounů a patří k pilotům, kteří absolvovali nejvíce předváděcích letů na světě.

Členové skupiny Breitling (zleva): Patrick Marchand, Philippe Laloix,
Jacques Bothelin, Bernard Charbonel, Christophe Deketelaere, Francois Ponsot
(snímek z roku 2006)
Modrožluté barevné schéma reprezentující firmu Breitling - výrobce hodinek, v jakém "Breitling Jet Team" létal od roku 2004:

"Breitling Jet Team" absolvuje ročně kolem padesáti vystoupení po celé Evropě a je držitelem mnoha ocenění.
Skupina má připravené celkem tři varianty produkce, které zařazuje podle aktuálního počasí - především podle výšky oblačnosti. Vystoupení trvá většinou sedmnáct minut - rozsah rychlostí je od 700 do 100 km/hod, létá se od průletů ve výšce 30 m přes minimální výšku 100 m pro akrobacii až do výšky 1 500 m pro vertikální figury. Minimální vzdálenosti mezi letouny ve formaci se pohybují kolem 2,5 m.
Komplexností předváděných letových prvků a precizností provedení patří produkce skupiny Breitling k naprosté špičce v oblasti skupinové akrobacie na proudových letounech a zřejmě k tomu nejlepšímu, co se dnes s letouny L-39 předvádí.
Výrobce letounu udržuje se skupinou velice dobré kontakty - členové "Breitling Jet Team" např. navštívili 23. března 2005 Aero Vodochody.
 |
|
Breitling Jet Team
v Aeru Vodochody
23.3.2005
|
|
|
Maketa L-39 v hale Terminálu č. 2
na letišti Praha Ruzyně |
"Breitling Jet Team" často v rámci širších marketingových kampaní vystavují maketu svého letounu ve skutečné velikosti.
Během října 2007 to bylo v odletové hale terminálu č. 2 na letiišti Praha-Ruzyně, nebo koncem roku 2007 na terase jednoho hotelu v Záhřebu.
V roce 2010 "Breitling Jet Team" zcela mění vizuální styl - letouny dostávají nový nátěr v kombinaci černé a šedé barvy se žlutými nápisy "Breitling" zespodu trupu a na vrchní ploše levého křídla. Výrazným prvkem jsou velká šedivá čísla letounů na směrovce a nahoře na pravém křídle.

V novém duchu je přepracované také logo skupiny, které mají Albatrosy na obou bocích předního pilotního prostoru. |
|
Nový vizuální styl je převzat i výrobcem hodinek Breitling, který své většinou limitované serie speciálních modelů leteckých hodinek opatřuje symbolem Albatrosu a logem akrobatické skupiny, kterou sponzoruje.

Číslo letounu
Imatrikulace
Výrobní číslo
|
Fotografie letounu |
0
ES-YLR
533628
|

(foto: István Bodorics - www.jetphotos.net)
|
|

(foto: Martin Kotek - www.planes.cz)
|
2
ES-YLS
533638
|

(foto: José Ramón Pérez Ebrí - www.planepictures.net)
Letoun byl zničen při havárii u holandského Valkenswaard 15.9.2012.
Příčinou nehody byl požár motoru, vzniklý od závady mazání ložiska kompresoru. Pilot i mechanik na druhé sedačce se katapultovali. Mechanik měl po dopadu problém se zády, pilot byl naprosto bez zranění...
|
3
ES-TLG
131849
|

(foto: Michal Maňák - www.airplane-pictures.net)
|
4
ES-YLI
432936
|

(foto: Radek Kincl - www.planes.cz)
|
5
ES-TLF
132114
|

(foto: Zdeněk Šustáček - www.planes.cz)
|
6
ES-YLF
433141
|

(foto: Jan Žeravík - www.planes.cz)
|
7
ES-YLP
533620
|

(foto: Jakub Vaněk - www.planes.cz)
|
8
ES-TLC
533223
|

(foto: Fabrice - ALFaviation - www.airliners.net)
|

(foto: Katsuhiko Tokunaga - www.breitling.com)
Členové skupiny a pozice, na kterých létají:

27. května 2011 proběhl nad francouzským Toulouse a okolím zajímavý skupinový let L-39 Breitling Jet Team & Airbus A380-800:
|
(zdroj: www.breitling.com) |
|
(zdroj: www.breitling.com) |
Možná Vás udivuje, proč jsou letouny registrovány pod imatrikulační značkou ES - tedy Estonska. Jak uvedl v jednom rozhovoru vedoucí skupiny Jacques Bothelin, je to proto, že letouny byly v Estonsku zakoupeny a pro registraci ve Francii vyžaduje tamní letecký úřad DGAC (Direction Generale de l’Aviation Civile) dokumentaci ve francouzském jazyce. Ta je ale k dispozici pouze rusky, nebo česky.
Na překladu se prý pracuje, takže jednou možná budou imatrikulace letounů začínat F-....
Pokud vás o "Breitling Jet Team" zajímá více, navštivte následující www stránky:
Nahoru
RUS
2. června 1960 bylo založeno letecké výcvikové centrum VJAZMA - letecká škola, jejíž hlavním posláním byl výcvik pilotů pro sovětské letectvo. Výcvik probíhal na letounech MIG - 15, MIG - 17 a později na československých letounech L - 29 Delfín a L-39 Albatros. Letecký park dnes tvoří i vrtulníky - např. Mi-2.

Za dobu existence
centra zde absolvovalo výcvik přes 4500 pilotů - mezi nimi i někteří z ruských kosmonautů - např. Světlana Savická.
Centrum sídlí ve městě Vjazma, asi 230 km na západ od Moskvy. Vedle výcviku budoucích pilotů ruského letectva funguje i na na komerční bázi, takže nabízí i výcvik a lety za úplatu pro zájemce z celého světa, pro které je připraven profesionální program a servis.
V centru bylo koncem roku 2005 v provozu celkem 32 kusů letounů L-39C.
Součástí centra je i akrobatická skupina RUS, kterou tvoří 8 pilotů a podporuje ji tým 56 techniků a inženýrů. Skupina létá svá vystoupení na šesti až osmi letounech L-39C. Přepravu personálu a vybavení skupiny zajišťuje dopravní letoun An-24.
V říjnu roku 1997 dostaly v Aeru Vodochody letouny nový nátěr - typickou kombinaci bílé a dvou odstínů modré barvy. Z této doby je i následující snímek skupiny v letu nad zámkem Mělník:

Letouny L-39 skupiny VJAZMA nad mělnickým soutokem Vltavy a Labe
(Foto: Artur Sarkisyan)
RUS |
|
- www stránky akrobatické skupiny RUS |
Nahoru
Baltic Bees
Lotyšská akrobatická skupina "Baltic Bees"
(Baltské včely) vznikla v roce 2008.
Její název souvisí s výrazným modrožlutým zbarvením letounů, symbolizujícím právě včelu. Samozřejmé je, že ve stejném duchu je
i oblečení pilotů, veškeré propagační materiály,... |
|
Jak to bývá u akrobatů na proudových letounech obvyklé, jsou členy skupiny velice zkušení vojenští piloti s náletem hodin v řádu tisíců.
Domácím letištěm skupiny "Baltic Bees" je Tukums (ICAO kód EVTA), kde funguje smíšený - civilní i vojenský provoz.
Hezky zpracované webové stránky letiště nabízí hned na první stránce po volbě jazyka reklamu na lety v L-39, postarším Jak-52 nebo turistickým vrtuláčkem AG-5B.
|
|
 |
|
(foto: Sergej Makhalov)
|
|
V současné době (2011) létá skupina s pěti letouny Aero L-39 Albatros,
i když bylo v plánu, že do konce roku 2010 se počet letounů navýší na 9.
Mimochodem - celkem 9 je také letících včeliček na kulatém znaku, takže 9 letounů byl zřejmě plánovaný záměr už v době zakládání skupiny.
|
Číslo letounu
Imatrikulace
Výrobní číslo |
Fotografie letounu |
|

(foto: Zdeněk Chovanec - www.planes.cz)
|
2
YL-KST
834467
|

(foto: Hubert Wisocki - www.planespotters.net)
|
3
YL-KSS
934646
|

(foto: autor)
|
4
YL-KSM
834472
|

(foto: Jan Jurečka (Hanys) - www.jetphotos.net)
|
5
YL-KSL
934657
|

(foto: Ilkka Portti - www.jetphotos.net)
|

(foto: Michal Krajíček)

(foto: autor)

(foto: Jan Jurečka (Metaxa) - www.planes.cz)
"Baltic Bees" se dokázali svým uměním za poměrně krátkou dobu své existence dostat do povědomí nejen dváků, ale především pořadatelů různých leteckých dnů a tak je možné je vidět poměrně často.Mimo domácího Lotyšska nejčastěji vystupují v Rusku, na Ukrajině, v Polsku, na Slovensku, nebo v Německu. Také letečtí fanoušci v České republice se dočkali:
- 28. až 30. května 2010 - na výstavě Aero Expo v Příbrami jeden letoun

- 5. a 6. září 2011 - vystoupení na CIAF Hradec Králové
- 24. a 25. září 2011 - vystoupení na Dnech NATO v Ostravě
Poměrně velkou pozornost vzbudilo přistání letounu číslo 5 (YL-KSL) při vystoupení na eteckém dnu MAKS 18. srpna 2011 na letišti Žukovskij u Moskvy.

(foto: Fyodor Borisov - www.airliners.net)
Letoun dotáčel na přistání poměrně ostrou levou zatáčku a podle všeho došlo k pádu na rychlosti. Následovalo tvrdé dosednutí nejprve na levou a potom na pravou podvozkovou nohu. Dál letoun viditelně akceleroval a vypadalo to, že předjede kolegu, který normálně přistál před ním.
Poté vyjel do travnatého pásu vedle dráhy...
Video z této události na YouTube
Po shlédnutí videa si myslím, že pilot přidal plný plyn ještě před dosednutím - možná chtěl přistání opakovat, nebo dosednout o něco dále, až bude mít nad letounem plnou kontrolu.
Bohužel - motor AI-25TL má poměrně dlouhou dobu akcelerace (z volnoběhu na maximál je to 9 - 12 s). Na přistání "se vším venku" by měl mít motor kolem 90% otáček N1, takže do plného tahu 106% to trvá cca 3 s.
Zatímco motor zvyšoval tah, pilot měl plné ruce s řízením a motor stáhl až poté, co letoun začal na dráze zrychlovat.
Mimo dráhu - do trávy se brzo po dopadu dostal tím, že prostě v tomo směru přistál. Na videu je vidět výchylka směrovky doleva a takže se možná pilot snažil na dráhu vrátit....
31.5.2018 se skupina během přeletu na víkendové vystoupení v italském Rimini zastavila na dotankování a krátkou přestávku v Aero Vodochody.

(foto: David Bezdíček)
Zastávka byla předem plánovaná, čekalo na ni spousta zaměstnanců Aera, kteří sledovali přílet, efektní rozchod a krátkou akrobacii posledního solisty.
Videoreportáž od
airZone.TV najdete zde:
Baltic Bees |
|
- www stránky akrobatické skupiny Baltic Bees |
Nahoru
Soukromí majitelé
Svět - převážně USA
Po rozpadu SSSR se na světový trh dostalo poměrně velké množství letounů L-39C. Další státy z různých důvodů prodávaly letouny i ve verzích ZO a ZA.
Soukromé osoby, nebo firmy v roce 2005 vlastnily odhadem několik set kusů letounů L-39 a jen v USA je registrováno více než 200 Albatrosů.
L-39 Albatros lze nyní - podle stáří, stavu a vybavení pořídit za cenu od 100 000 USD do cca 1 000 000 USD.
Celosvětový trh cvičných letadel je tímto faktem ovlivněn - státy, které si nemohou dovolit nákup nových letounů si je tak pořizují i tímto způsobem - za výrazně nižší náklady.
Na světě - převážně v USA - jsou firmy, které se specializují na nákup, opravy a následný prodej Albatrosů soukromým zájemcům, nebo firmám, které pak letouny komerčné provozují - pořádají vystoupení na různých airshow, vyhlídkové lety, pilotní kurzy a pod.
Příkladem firmy, která L-39 nakupuje a opravuje je např. fa "Pride_Aircraft". Firma poskytuje širokou podporu majitelům L-39 (provádí servis letounů a agregátů, upgrade letounů, prodává díly, dokumentaci atd.) a také sama provozuje L-39 i komerčně.
 |
|
|
|
V USA jsou velice populárními akcemi velkolepé airshow, na kterých se naše Albatrosy určitě neztratí.
Aero Vodochody dlouhou dobu soukromé vlastníky letounů L-39 ignorovalo, o nějaké podpoře se vůbec nedalo mluvit. V několika posledních letech se situace začíná sice pozvolna, ale přesto měnit.
Samozřejmě, že technická pomoc a podpora jednotlivých vlastníků se může z pohledu firmy, která potřebuje uzavírat kontrakty na desítky nových letounů zdát jako neefektivní - ale na druhou stranu - co může být lepší pro budování pozitivního image značky, než statisíce diváků, kteří ročně vidí létat naše Albatrosy na leteckých dnech.
Nahoru
To nejlepší nakonec - český soukromý Albatros OK-JET
Pokud se nějaký movitý Američan rozhodne, že si pořídí letoun L-39, má to relativně jednoduché. V USA existuje několik firem, které se zabývají dovozem, opravami, demilitarizací, instalací nových přístrojů a potřebného vybavení až po registraci letounu a získání osvědčení od FAA. Řešení veškerých technických a administrativních problémů bylo opakovaně ověřeno na několika stovkách amerických soukromých L-39.
Byť drtivá většina amerických majitelů své Albatrosy miluje a nedá na ně dopustit - přece jen - získat v USA L-39 je něco jako když si objednáváte luxusní auto vyráběné na zakázku.
Příkladem skutečně srdeční záležitosti je příběh prvního tuzemského majitele soukromého Albatrosu - leteckého nadšence pana Pavla Píchala.
Množství administrativních problémů a bariér při koupi, dovozu, repasi letounu a jeho schválení do provozu pod civilní imatrikulací si v této zemi asi nedokáže představit nikdo, protože Pavel Píchal byl prostě první. Celá záležitost pořízení a následného provozování letounu má také svoji finanční stránku. Ne, že by byla zanedbatelná, ale bez fandovství a nadšení by peníze neznamenaly nic.
Bez skutečných leteckých odborníků a nadšenců by letoun L-39 nemohl nikdy vzniknout a je dobře, že dnes se díky takovým fandům jako je Pavel Píchal daří udržet jeho hvězdu zářit dál....
A žlutá imatrikulace OK-JET na černém letounu září opravdu krásně...
Podívejme se v bodech na to, jaká byla cesta tohoto letounu z výrobní linky Aera Vodochody, přes službu v ruském a ukrajinském letectvu až na letiště v Plzni - Líních, kde má dnes svou základnu:
-
letoun je vyroben Aerem Vodochody v roce 1981 v rámci 19. výrobní serie v provedení C1 (výrobní číslo 131904) a spolu s dalšími 35 letouny této série dodán zákazníkovi - do Sovětského Svazu.
-
letoun sloužil na ukrajinské letecké základně Černigov pod evidenčním číslem "žlutá 53" a mimo vojenských pilotů na něm v rámci výcviku létali i členové ruského oddílu kosmonautů,
-
po rozpadu SSSR v roce 1991 zůstává letoun s několika dalšími stovkami Albatrosů na Ukrajině, ale země nemá potřebu provozovat takový počet cvičných letadel a tak je pouze skladuje a nebrání se prodeji případným zájemcům,
|
L-39C (v. č. 131904) na ukrajinské letecké základně Černigov - červen 2002
(Zdroj: Letectví a kosmonautika, ročník 2004) |
-
jedním ze zájemců byl i plzeňský letecký nadšenec a pilot Pavel Píchal, který po složitých jednáních, návštěvě Ukrajiny a osobním výběru letounu v září 2002 uzavírá s ukrajinskou státní firmou Ukrspets-export kupní smlouvu,
-
v únoru 2003 je demontovaný letoun kamionem dopraven do České republiky,
ve spolupráci s Aerem Vodochody probíhaly převážně na letišti Plzeň-Líně práce na demilitarizaci letounu a nezbytné opravy a úpravy systémů a avioniky - proběhla např. zásadní úprava hydraulické soustavy, místo původních 100 litrových okrajových nádrží byly namontovány 230 litrové z typu L-59 / L159,
-
12. července 2003 letoun absolvoval první motorovou zkoušku,
-
7. července 2004 proběhl první zálet letounu - továrním pilotem Aera Vodochody Vladimírem Kvardou,
-
7. července 2004 je také letoun zapsán ÚCL do rejstříku letadel v kategorii "Experimental" pod imatrikulační značkou OK-JET,
-
13. července 2004 probíhá na letišti Plzeň-Líně oficiální uvedení prvního českého soukromého Albatrosu do provozu - v 10,20 vzlétá - pilotován opět Vladimírem Kvardou s pracovníkem ÚCL Vladimírem Chejnovským na palubě,
-
Letoun L-39 Albatros OK-JET v nezaměnitelném lesklém černém nátěru se žlutými doplňky je od té doby vítaným návštěvníkem leteckých dnů - bylo možné ho vidět např. v září 2004 na XV. Horáckém leteckém dni pořádaném na letišti Henčov u Jihlavy, 11. září 2005 na Acrobatshow - Memoriálu Martina Stáhalíka v Dlouhé Lhotě u Příbrami a jinde....
|
OK-JET na Memorial Air Show v Roudnici nad Labem 25. června 2005
|
|
Pavel Píchal a jeho L-39C OK-JET
(Foto: Martin Salajka) |
Letoun L-39 OK-JET provozuje "Czech_Jet_Team" sídlící na letišti Plzeň - Líně (LKLN).
Od léta 2006 patří do flotily i letoun L-29 Delfín, původně létající v našem letectvu pod číslem 3238 na základně Přerov. Jeho civilní imatrikulace je OK-ATS.
Pokud tedy toužíte sami zažít let Albatrosem, nebo ho jako pořadatel leteckého dne chcete zařadit do letového programu - kontaktujte "Czech_Jet_Team" ...
Zajímavosti o letounu L-39 OK-JET, spousta informací a fotografií, rozhovor s majitelem - naleznete v článku na Areowebu: Jak si pořídit soukromý proudový bitevník
"Reportáž" z autorova letu v L-39 OK-JET na Aerowebu: L-39 OK-JET ze zadní kabiny
Nahoru
|