www.czechjetteam.com
armády, technika, militaria
Klubové zpravodajství ze Žatce, průvodce leteckým výcvikem
FlightSim.CZ
Airbase.cz - moderní vojenské letectví a simulátory
SQUADRON.cz - Aircraft Photos
www.letecke-muzeum.cz/
ANTONIO - original for pilots
 
 
 
Klubové zpravodajství ze Žatce, průvodce leteckým výcvikem

 

 

Výroba KL-39

 

Výrobcem KL-39 byl n. p. Rudý Letov, Praha 9 - Letňany, který byl součástí VHJ Aero - sdružující tehdy celkem 20 podniků československého leteckého průmyslu.

Kontrolní zařízení KL-39 se seriově vyrábělo od roku 1973 až do roku 1988.

 

KL-39 bylo instalováno do prostoru původně sanitní verze vozidla UAZ.

V Letově bylo vozidlo zcela odstrojeno, do zadního prostoru byla instalována ocelová konstrukce z profilů, která nesla jednotlivé bloky elektroniky.

Na střechu vozu bylo namontováno otočné rameno s kolem pro bezpečné přijetí až k letounu. Na konci ramene byl prostor pro uložení kabeláže, která se připojovala na 8 hlavních míst na letounu.

 

Poslední operací po funkčních zkouškách zařízení bylo nalakování celého vozu stříbrnou barvou s výraznými červenobílými čtverci na bocích vzadu a na střeše.

 

Asi není třeba připomínat, že slovo "Rudý" se před název tohoto našeho nejstaršího výrobce letadel asi nedostalo "na přání pracujících tohoto podniku" - jak se uvádí v tehdejších propagačních materiálech, ale nějak úplně jinak...
Vždy to býval - a po roce 1989 ještě nějaký čas byl - "Letov".

Letov tehdy zajišťoval poměrně významnou část dodávek výrobků a subdodávek pro celý výcvikový systém L-39. Vyráběly se zde následující celky:

  • kompletní - vystrojené a funkčně odzkoušené křídlo L-39
  • komplet draku zadní části trupu L-39 (vodorovnou ocasní plochu dodával Letovu Moravan Otrokovice)
  • vlečný terč KT-04 včetně jeho podvozku
  • kontrolní zařízení KL-39
  • katapultážní trenažér NKTL - 29/39
  • pilotní trenažér TL-39
  • další výrobky pro letouny L-39 - z těch významnějších např. přídavné nádrže

 

 

Stejně jako v části Letova a hlavně pracovníků, kteří se zabývali vývojem a výrobou leteckých pilotních simulátorů, tak i případě KL-39 založila skupina pracovníků po rozpadu Letova firmu SPEEL_s.r.o., která se dále věnuje problematice diagnostických a záznamových zařízení pro letadla, ale i další dopravní prostředky.

Firma Speel s.r.o. v současné době (2006) vyrábí:

  • datové a hlasové palubní havarijní zapisovače
  • palubní monitorovací systémy
  • speciální palubní moduly
  • vyhodnocovací software

 

Nahoru